Folkabussen som elbil tar biltestarna med storm. Inom loppet av en vecka har de tre stora morgontidningarna testat och betygsatt Volkswagen ID. Buzz. DN har testat den i en maskerad förseriebil.

Dagens Nyheter beskriver den som ”Folkabussen tillbaka i elektrisk tappning”. DN är dock inte odelat förtjust. DN frågar: ”Har då ID. Buzz karaktär nog för att nå samma kultstatus som original-folkabussen? Den är i alla fall den rymligaste, bekvämaste och mest lekfullt designade ID-bilen hittills, och vissa hoppas nog att den här familjebussen kan utmana de otaliga suvarna.”

Volkswagen ID. Buzz bygger på samma plattform som koncernens övriga nya elbilar, MEP. ”Men ID. Buzz är förstås större än ID.4-syskonet – och dessutom rejält mycket bredare och högre”, skriver DN. Men mycket är det samma som i ID.4.

ID. Buzz är mycket tyngre än ID.4, men det verkar inte vara en nackdel för folkabussen. ”Kraften i elmotorn är fullt tillräcklig för att den ska upplevas stark och snabb”, skriver DN.

Volkswagen ID. Buzz finns än så länge bara femsitsig version och skåpbilen ID. Buzz Cargo. Nästa år kommer den som sjusitsig minibuss och säkert i mängder av specialversioner.

ID. Buzz har än så länge medelstort batteri (77 kWh), men ska komma – vilket DN inte upplyser om – med både större (cirka 90 kWh) och mindre batteri (58 kWh). Batteriet på 77 kWh har bruttokapacitet på 82 kWh, vilket DN redovisar. Räckvidden på den nu presenterade bilen är 42,5 mil WLTP. Snabbladdningen är på 150 kW.

Priset var vid DN:s test inte klart, men tidningen gissade på ett pris 50 000–100 000 kronor dyrare än syskonet ID.4.

Minibussen med fem sätern har bagageutrymme på 1 121 liter och med nedfällda baksäten 2 205 liter. Den har dragvikt på cirka 1 200 kilogram.

DN skriver inte om vilka huvudkonkurrenterna kan vara.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volkswagen IB. Buzz i femsitsig version med medelstort batteri, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ rymlig men inte som en skåpbil
+ lättkörd som en personbil
+ stark och snabb
+ bra styrning
+ elektrisk skjutdörr
+ går att ställa om till fullt bäddbart utrymme på drygt två meter
+ ”plug and charge” som gör snabbladdning enkel som med Tesla
+ eluttag för laddning av till exempel verktyg och andra elbilar (V2L)
+ förberedd för att leverera el till nätet (V2G)
+ rolig att köra
+ extra hylla ger en helt plan lastyta för bagage

På minussidan:
– skymt siktfält, som gör det svår att se till exempel trafikljus
– lanseras bara med bakhjulsdrift
– stolarna går inte att ta ut
– form före funktion

Volkswagen ID Buzz får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter på nätet 15 mars 2022.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 2 april 2022