Nya VW ID.3 inte tillräckligt bra

De etablerade fossilbilstillverkarna börjar nu uppgradera sina tidiga elbilar till bättre modeller. Volvo har gjort det med C40 och XC40. Volkswagen gör det nu med ID.3, elbilen som startade VW:s omvandling till elbilsproducent. Men står sig VW ID.3 i konkurrensen med Tesla Model 3 och uppgraderade Volvo C40?

Jag har skrivit många artiklar om Volkswagens elbilar, förutom transportbilarna, på Jörgensval.se: Uppgraderad VW ID.3 besvikelse (6 juni 2023), Stark VW ID.7-elbil (10 maj 2023),  VW ID.4 i ny suvversion (29 april 2023), Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens industri har testat uppgraderade VW ID.3 Pro Performance, som den kallar ”den elektriska Golfen”. Di noterar flera förbättringar. Den får relativt högt betyg, 18 av 25 poäng, men inget toppbetyg i någon kategori. Detta faktum plus totalbetyget gör att bilen rimligen hamnar i kategorin direkt under ”bäst-i-test”.

Dagens PS Högsta växel ger bilen i sin test, som jag skrev om i Uppgraderad VW ID.3 besvikelse bara 3 av 5 poäng, motsvarande 15 av 25 poäng. Dagens PS var besviken på uppgraderingen och summerar: ”de största bristerna med bilen förblir oåtgärdade”.

Svaren på frågan i ingressen är: VW ID.3 står sig inte i konkurrensen med Tesla Model 3, men varumärket Volkswagen är starkt och lär sälja bilar ändå. Den har också svårt att konkurrera med uppgraderade Volvo C40.

Här är fakta om uppgraderade sedanen Volkswagen ID.3, som kommer i två versioner, Pro Performance med fem säten och Pro S med fyra säten.

√ Bilen har bakhjulsdrift samt motor på 204 hästkrafter och vridmoment på 310 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.

√ Snabbladdningen är på 120 kilowatt (Pro Performance) respektive 170 kilowatt (Pro S) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L, och dubbelriktad laddning (V2G),

√ Batteriets storlek är 58 kWh netto (Pro Performance) respektive 77 kilowattimmar netto (Pro S). Förbrukningen är 1,54 kWh per mil WLTP (Pro Performance).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder (Pro Performance). Toppfarten är 160 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 385 liter, med nedfällda baksäten 1 267 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok eller taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för bakhjulsdrivna Volkswagen ID.3 är från 479 900 kronor (Pro Performance) respektive 539 900 kronor (Pro S). Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Dagens industri nämner tre konkurrenter till VW ID.3: Kia Niro EV, ”Kapabel och trygg, långsammare laddning,”; Tesla Model 3, ”Prispressad sedan med bästa laddnätverket.”; Volvo C40, ”Precis lanserad i ny version, och en vass konkurrent”.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.3 Pro Performance, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ tyst
+ bekväm
+ kompetent bil
+ hög klass på interiörmaterial
+ bra svängradie
+ lätt att hantera i stadstrafik och trånga passager
+ större skärm än tidigare
+ lätthanterad skärm
+ head-up-display som tillval
+ dubbelriktad laddning
+ enkel snabbladdning med ”plug-and-charge”
+ styrning och chassi väl balanserade

På minussidan:
– beskedlig effekt
– kort räckvidd
– inget stort batteri till denna modell men väl till VW ID.3 Pro S
– laddkapaciteten 120 kW inte i toppklass
– ingen möjlighet till dragkrok
– dyr

VW ID.3 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 22 juni 2023 (bakom betalvägg).
Jörgen Bengtson

Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 22 juni 2023