Mercedes eCitan bra skåpbil

Det börjar komma många skåpbilar med eldrift. Mercedes-Benz är ingen undantag. Mercedes-Benz eCitan erbjuder hög kvalitet men har begränsningar. Samtidigt visar Mercedes med sitt hela modellutbud att bolaget har eldrivna varianter inom i stort sett varje storleks- och produktklass. 

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: Mercedes EQT 200 når inte fram (14 juni 2023), MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Dagens PS Högsta växeln har testat Mercedes-Benz eCitan. Den får relativt högt betyg, 4 av 5 poäng, motsvarande 20 av 25 poäng. Det gör att bilen rimligen hamnar i kategorin ”bäst-i-test” eller direkt under. Bilens stora nackdel är konkurrenter, som sajten skriver ”tillverkas i samma fabrik. Frågan det till syvende och sist handlar om är huruvida man är beredd att betala extra för lite mer premium och stjärna i fronten.”

eCitan finns i två storlekar, kort och lång, som har olika lastmått. Den korta versionen lastar upp till 3,05 meter med lastvikt 544 kilogram och den långa versionen upp till 3,41 meter med lastvikt 722 kilogram. Den senare finns dock ännu inte för leverans.

Här är fakta om transportbilen/skåpbilen Mercedes-Benz eCitan.

√ Bilen har framhjulsdrift samt motor på 122 hästkrafter och vridmoment på 245 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har dock inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 80 kilowatt (kW), vilket är tillval, och växelströmsladdningen på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 45 kilowattimmar netto och 50 kWh brutto. Räckvidden är 28,4 mil WLTP (långa: 28 mil). Förbrukningen är 1,92 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 11,6 sekunder. Toppfarten är 130 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet har en total lastvolym är 2,9 kubikmeter (kort) respektive 3,6 kubikmeter (lång). Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok och taklast, med dragvikt 1 400/1 500 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem, varav dock åtskilliga är tillval. Bilen har inte nätuppdatering (OTA) och inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för framhjulsdrivna Mercedes-Benz eCitan är 499 875 kronor (399 900 kronor exklusive moms). Det finns många tillval utöver grundversionen.

Dagens PS Högsta växeln nämner inga uttryckliga konkurrenter till Mercedes-Benz eCitan men noterar att Renault Kangoo är syskon och gör vissa jämförelser med den.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz eCitan kort, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ stort bagageutrymme
+ bra bil med tanke på att den inte bygger på ren elbilsplattform
+ långsam acceleration positivt vid mycket last och ryckig körning
+ harmonisk drivlina
+ markant bättre upplevelse än motsvarande bensin- eller dieseldriven version
+ lastvolym och prestanda som motsvarande bensin- eller dieseldriven version
+ ”klippt och skuren för urbana transporter”
+ hög komfortnivå
+ välavstämt chassi
+ ombordladdare på 22 kWh
+ värmepump (tillval)
+ mycket bra dämpningsegenskaper över hålor och gupp
+ bra balans mellan knappar och digital
+ temperaturjustering utan undermenyer på skärm
+ premiumkänsla

På minussidan:
– kort räckvidd
– långsam acceleration
– långsam laddning
– inget för långa transporter
– något föräldrar skärm

Mercedes-Benz eCitan får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Dagens PS Högsta växeln 28 maj 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes

Artikeln publicerad 26 juni 2023