Ny elbilar kommer i strid ström från nästan alla tillverkare. Svenska Dagbladet (SvD) har den 10 septembern 2021 ett uppslag om Mercedes minsting, Mercedes EQA 250. Märke och prislapp 524 900 kronor tilltar säkert en del.

Bilen imponerar dock inte på SvD. Den tycker bättre om Mercedes nya flaggskeppsmodell EQS, som är först ut på Mercedes nyutvecklade elbilsplattform.

Om jag summerar SvD:s plus och minus, där jag själv bokfört några plus- och minusposter utan att SvD gjort det specifikt, blir det enligt nedan.

På plussidan
+ smidig och tyst
+ säker med högsta betyg i krocktest
+ effektiv eldrift
+ premiumkänsla i design och material men inte eldrift
+ laddavtal med Ionity för 3,10 kronor per kWh
+ hög klass på skärmens utformning och innehåll
+ värmepump som ger bra värme och kyla, av batteri och människor

På minussidan
– trångt baksäte
– kräver tilläggspaket för att få adaptiv farthållare och chassi
– förbrukning: 1,9 kWh per mil
– räckvidd: 42,4 mil WLTP
– acceleration: 0–100 km/t på 8,9 sekunder
– dragvikt 750 kg
– litet bagageutrymme bak: 340 liter
– inget bagageutrymme fram (frunk)
– bygger på fossilbilsplattform
– långsam snabbladdning, 100 kW, 10–80 procent på 30 minuter
– låg toppfart: 160 km/t

Mercedes EQA 250 får 26 av 36 poäng i testet.

Mitt omdöme är att Mercedes inte levererar med denna bil. Den är helt enkelt för svagpresterande med flera minus- än plustecken.

Jörgen Bengtson