Mercedes EQT 200 når inte fram

Mercedes-Benz har numera många elbilar att erbjuda. Mercedes EQT 200 är ett nytt, men inte fulländat, alternativ.

Mercedes EQT 200 är något av en främling i familjen. Den är en eldriven variant av Mercedes T-klass, byggd på en kombinationsplattform, det vill säga i grunden en förbränningsmotorplattform.

Jag har skrivit många artiklar om Mercedes-Benz’ elbilar på Jörgensval.se: MB EQE 500 bra men dyr suv (7 maj 2023). Mercedes EQE 500 bra suv (5 april 2023), Mercedes EQS SUV toppbil (10 mars 2023), Mercedes EQB bra elsuv för sju (25 februari 2023), Mercedes EQE 350+ bra val (22 februari 2023), Bra men dyr MB EQS 450 4Matic (15 oktober 2022), Mercedes EQE imponerar (18 juni 2022), Bra elbil från Mercedes på fossilplattform om EQB (4 juni 2022), Mercedes med stark elbil om EQE 350+ (9 maj 2022), Mercedes får ny el-suv om EQB 300 4Matic (23 januari 2022), Mercedes med extra allt om EQS (29 augusti 2021) och Mercedes EQA 250 levererar inte (10 september 2021).

Dagens PS Högsta växeln har testat Mercedes EQT 200 och ger den 3,5 av 5 poäng, långtifrån ”bäst-i-test”. Sajten summerar: ”Mercedes-Benz EQT levererar en trevlig kompromiss men bjuder inte på några direkta överraskningar i varken positiv eller negativ riktning.” Sajten kallar bilen ”en fransos i tyska kläder” och konstaterar att den kostar cirka 100 000 kronor mer än modellen eCitan.

Här är fakta om transportbilen Mercedes-Benz EQT 200:

√ Bilen har framhjulsdrift samt motor på 122 hästkrafter och vridmoment på 245 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har dock inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 80 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 22 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 45 kilowattimmar netto och 50 kWh brutto. Räckvidden är 28,2 mil WLTP. Förbrukningen är 1,9 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 12,6 sekunder. Toppfarten är 132 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 551 liter, med nedfällda baksäten 1 979 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok och taklast, med dragvikt 1 500 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA) och inte head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för framhjulsdrivna Mercedes-Benz EQT 200 är cirka 500 000 kronor. Det finns många tillval utöver grundversionen.

Dagens PS Högsta växeln nämner fyra specifika konkurrenter till Mercedes-Benz EQT 200: Mercedes eCitan och Renault Kangoo Electric samt med kommande förlängd hjulbas på Mercedes-Benz EQT 200, Kia EV9 och Volvo EX90.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mercedes-Benz EQT 200, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bil med många praktikaliteter
+ väl tilltagna skjutdörrar som ger bra åtkomst till baksätet
+ praktiskt utformat baksäte, där sätena justeras fram och tillbaka
+ till hösten modell med förlängd hjulbas och tredje sätesrad
+ påkostat materialval
+ funktionell interiör men något daterad
+ mycket komfortabla säten
+ god fjädringskomfort
+ bra prestanda för stadstrafik
+ effektiv för persontransporter på korta avstånd

På minussidan:
– dyr
– kort räckvidd
– ingen långkörarbil
– ingen S-klassnivå/premiumkänsla
– liten skärm
– bara delvis digitala instrument
– ingen framträdande Mercedes-DNA
– låg toppfart
– inte prestanda för motorvägar

Mercedes-Benz EQT 200 får 3,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens PS Högsta växeln 7 juni 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Mercedes

Artikeln publicerad 14 juni 2023