Monsterbil utan högsta betyg

Ska man skriva om bilar, som kostar cirka 1,5 miljoner kronor eller mer? Tveksamt, men jag gör ett undantag förnHongqi E-HS9 Exclusive long range, en bjässe med mycket stort batteri för närmare 1,4 miljoner kronor, som också finns i en billigare version med mindre batteri.

Jag har tidigare skrivit en artikel om Hongqiao på Jörgensval.se: Kinatungviktare med brister (22 april 2023).

Hongqiao har likheter med Rolls-Royce, men så har också designern, Giles Taylor, tidigare jobbat för det brittiska lyxbilsmärket.

Bakgrunden till Hongqi är intressant. Kinas tidigare ledare Mao Zedong ville ha en stor, flott och tung statsbil av inhemskt märke, likt en Rolls-Royce men utan imperialistiskt förflutet. Så föddes Hongqi 1958 eller 1959 (uppgifterna varierar), Kinas äldsta bilmärke. Hongqi finns numera som elbil, har ett namn som betyder ”röda flaggan” och har kinesiska staten som ägare i form av bolaget Faw.

Dagen industri har testat bilen, som tidningen kallar ”Partipamparnas favoritåk” och ger den 17 av 25 poäng. Det blir ingen fullpoängare (fem poäng) i någon kategori, än mindre ett omdöme som skulle meritera bilen ett ”bäst-i-test”.

Här är fakta om suven Hongqiao E-HS9:

√ Bilen har fyrhjulsdrift samt motor på 551 hästkrafter och vridmoment på 670 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har dock inte testats i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 140 kilowatt, kW (99 kWh-batteri: 120 kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 120 kilowattimmar, kWh, brutto (finns även med 90 kWh netto och 99 kWh brutto). Räckvidden är 51,5 mil WLTP (99 kWh-batteri: 46,5 mi). Förbrukningen är 2,2 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 580 liter, med nedfällt baksäte/baksäten cirka 1 814 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) som tillval.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok och taklast, med dragvikt 1 500 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), inget head-up display men väl skärm framför ratten.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Hongqi E-HS9 Exclusive long range är 1 349 000 kronor, med 99 kWh-batteri sju säten 849 000 kronor (kampanjpris) och 99 kWh-batteri sex säten 999 000 kronor (kampanjpris).

Dagens industri nämner inga specifika konkurrenter till Hongqi E-HS9.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hongqi E-HS9 Exclusive long range, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ generösa utrymmen i bilen
+ tre sätesrader med sex eller sju platser
+ stort bagageutrymme även med tre sätesrader
+ bekvämt förarsäte
+ mycket bekväma passagerarplatser
+ snabb acceleration
+ fina detaljer i bland annat trä
+ fyra skärmar
+ många manuella reglage
+ panoramatak
+ god komfort
+ värme, ventilation och massage i sätena
+ möjlighet att doftsätta kupén
+ tyst
+ luftfjädring
+ väl fungerande säkerhetssystem

På minussidan:
– brister i styrning och kurvegenskaper
– röststyrning fungerar inte på svenska och knackigt på engelska
– vindbrus i höga hastigheter
– dålig snabbladdning
– kinesiska statens ägande
– oklart andrahandsvärde

Hongqi E-HS9 Exclusive long range får 17 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 16 juni 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 16 juni 2023
Artikeln uppdaterad 17 juni 2023