VW favorit men koreanerna leder

SUV:arna duggar tät i elbilsdjungeln. Svenska Dagbladet har en genomgång av VW:s fyrhjulsdrivna SUV, VW ID.4 GTX, den 3 september 2021. Bilen imponerar inte lika mycket som andra, nya SUV:ar.

De nya SUV:arna från Hyundai (Ioniq 5), Kia (EV 6), Tesla (Model Y) och delvis Audi (främst Q4 50 e-tron Quattro) imponerar mer, enligt min uppfattning.

VW ID.4 GTX är dock en kompetent bil, där VW-märket ger bra draghjälp. Här är, enligt SvD och min sammanställning, bilens fördelar och nackdelar.

På plussidan:
+ priset: 563 900 kronor före bonus
+ ”acceleration som en hygglig sportbil”: 0–100 km/t på 6,2 sekunder
+ förbrukning 1,83 kWh per mil WLTP
+ rymlig
+ tyst

På minussidan
– ingen supersnabbladdning: maxladdning är 125 kW, tar 38 minuter att ladda 10–80 procent
– räckvidden, i praktiken 42 mil sommartid (48 mil WLTP)
– dragkrok på maximal dragvikt 1 200 kg
– relativt låg markfrigång
– svårhanterlig pekskärm

Bilen får 28 av 36 poäng i testet.

Till detta vill jag lägga att VW:s första el-SUV har blivit försenad många år, och när det äntligen kommer är resultatet inte bra nog.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 3 september 2021