Volkswagen ID.5 har flera fördelar jämfört med sin föregångare ID.4. Denna femte modell i personbilsfamiljen ID, VW ID.5, är en utmanare till Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 AWD och syskonmodellen Kia EV6 AWD – men också till VW ID.4.

VW ID.5 delar elbilsplattformen MEP med de tidigare ID-bilarna samt ID Buzz och syskonen från Audi, Cupra (Seat) och Škoda. ID.5 har dock flera mervärden jämfört med främst ID.4:an: sportigare, bättre mjukvara och mera utrymme.

Dagens Nyheter har testat den tvåhjulsdrivna versionen av ID.5:an, Volkswagen ID.5 Pro Performance, och tycker att förändringarna mot ID.4 är relativt stora och nämner bland annat snyggare design, bättre mjukvara och snabbare laddning. DN inleder testet med orden: ”Alla som köpt en Volkswagen ID.4 kanske ångrar sig nu.”

Här är lite fakta om Volkswagen ID.5 Pro Performance med bakhjulsdrift. Den finns även med fyrhjulsdrift och heter då VW ID.5 GTX (värden för denna modell är inom parentes nedan).

Snabbladdningen är på 135 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Räckvidden är 51,4 eller 48,7 mil för bakhjulsdrift, båda uppgifterna förekommer (47,1 mil för fyrhjulsdrift). Förbrukningen är 1,71 kWh per mil (1,87). Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,4 sekunder (6,3) och toppfarten 160 kilometer per timme (180).

Bagageutrymmet är på 549 liter, med nedfällda baksäten 1 575 (1 561 liter).

Bilen finns med dragkrok, som har dragvikt på 1 200 kilogram.

VW ID.5 har förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, filbyteshjälp, trötthetsvarnare och parkeringsassistans.

Priset är från 569 900 kronor (634 900 kronor) före miljöbonus på 50 000 kronor för inköp. Privatleasingpriset är från 5 675 kronor per månad (6 765). För den som vill ha extrautrustning sticker priset iväg.

DN nämner inga specifika konkurrenter till VW ID.5.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.5 Pro Performance med bakhjulsdrift, som tester omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ lågt luftmotstånd
+ snygg design
+ rymlig
+ bra med olika inställningar av fjädring
+ förbättrad head-up-display
+ automatisk parkering som minns olika platser
+ automatiska körfältsbyten
+ stort bagageutrymme
+ bra räckvidd
+ elegant
+ glastak
+ ”plug and charge” vid laddning (i nästa uppdatering)

På minussidan:
– ingen förvärmning av batteriet
– touchknappar
– tråkig interiördesign
– dålig röststyrning
– mycket ljud genom glastaket
– dåliga reglage för ljud, värme och glastaksgardin

VW ID.5 Pro Performance får 20 av 25 poäng i testet.

Det finns 2022 bara två helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala över 700 000 kronor för en elbil och förlora miljöbonusen på 50 000 kronor samt vill ha en elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på minst 200 kW: Hyundai Ioniq 5 och Kia EV 6.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW i4 M50, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50, Tesla Model Y och Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Lexus RZ 450e, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x/Škoda Enyaq Coupé RS IV, Subaru Solterrra Touring, Toyota BZ4X och Volkswagen ID.4 och VW ID.5, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Aiways U5, Ford Mustang Mach-e, Nissan Ariya AWD, Polestar 2, Volvo C40 och Volvo XC40 som de flesta också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och ingen supersnabbladdning som Fiat 500e och större fyrhjulsdrivna bilar utan dragkrok och supersnabbladdning som Mercedes EQB.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 9 juli 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 13 juli 2022