Nya Mini Countryman bra elbil

Mini är tyska BMW:s brittiska modell. Den har kommit som Mini Countryman med eldrift, som lovar gott för framtiden. Webbplatsen Högsta växeln har testat bilen och tycker om den.

Eldrivna Mini Countryman är den största och tyngsta Minin någonsin. Batterierna påverkar naturligtvis tyngden, men storleken gör att Mini ger sig in i den tuffa konkurrensen om medelstora suvar.

Mini Countryman har samma kombinationsplattform som koncernsyskonet BMW iX2, det vill säga ingen renodlad elbilsplattform.

Mini Countryman kallar bilen suv och Högsta växeln kallar den halvkombi. Mini Countryman SE är en suv: den har fyrhjulsdrift, kraftfull motor, rimligt stort bagageutrymme där man kan fälla ner baksätena och hög markfrigång; däremot saknar den dragkrok med rejäl dragvikt – bilen kan dra 1 200 kilogram.

Nya Mini Countryman finns i två versioner: Mini Countryman E med framhjulsdrift och 204 hästkrafter samt Mini Countryman SE med fyrhjulsdrift och 313 hästkrafter. Det finns flera versioner av bilarna. Den här artikeln handlar om Mini Countryman SE All4.

Högsta växeln har testat Mini Countryman SE All4. Den ger bilen 4 av 5 poäng och – som jag tolkar det – gör tydligt tummen upp för bilen, trots att den inte får högsta eller näst högsta betyg. Högsta växeln ger inga delbetyg, utan bara ett samlat betyg i halvsteg.

Högsta växeln summerar: ”Mini Countryman SE ALL4 gör mycket rätt och tar ett stort kliv för märket in i framtiden.” Webbplatsen kallar bilen ”ett mycket tilltalande paket”.

Högsta växeln nämner några specifika konkurrenter till Mini Countryman SE: Hyundai Kona, Mercedes-Benz GLA, Tesla Model Y och Volvo XC40.

Jag har inte skrivit någon artikel om Mini på Jörgensval.se.

Här är fakta om nya Mini Countryman SE All4.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 494 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen är inte testad men förväntas få högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är 128 kilowatt, kW, i 400-voltssystem; ska ladda 10–80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval 22 kW. Bilen har Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 66,4 kilowattimmar, kWh, brutto och 64,7 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7–1,85 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 43,2 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 075 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 460 liter, med nedfällda baksäten 1 450 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under lastgolvet (durken). Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har inte instrumentpanel framför ratten men som tillval vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil två år med obegränsad körsträcka, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år, vägassistans tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Mini Countryman SE är från 529 400 kronor. Det finns gott om tillval, som ökar priset.

I sammanställningen nedan utgår jag från Mini Countryman SE All4, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig, ”förvånansvärt rimlig prislapp”
+ lyckad, distinkt design, ”ser lagom exalterande ut”
+ lättanvänt infotainmentsystem med rund skärm
+ mycket hög kvalitet
+ rimlig praktikalitet
+ robusta reglage
+ tyst
+ många körlägen (sju)
+ direkt styrning
+ bra bromskraftsåtervinning
+ mycket bra fjädring, klarar ojämnheter i vägen bra
+ hög markfrigång
+ mycket bra fyrhjulsdrift, ”svarar blixtsnabbt”
+ sportig, ”rallyinspirerad körning”
+ mer robust än fossila motsvarigheten
+ ”hög dos körglädje”

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– syntetiska motorljud
– stora fälgar/hjul

Mini Countryman SE All4 får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på Högsta växelns webbplats 12 mars 2024.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 23 mars 2024