Bra uppgradering av Volvo XC40

Volvo kommer igen med sin elektrifierade 40-serie, som inte fick bästa starten, även om Dagens industri utsåg Volvo XC40 till Årets bil 2018. De uppgraderade versionerna av Volvo XC 40 och Volvo C40 får överlag tummen upp av motorjournalister.

Volvo personvagnar har ett tufft mål: 2025 ska alla bilar vara elektrifierade. År 2030 ska Volvo bara sälja elbilar. Återstår att se om Volvo går i land med detta.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Dagens industri har testat den uppgraderade Volvo XC40, som tidningen gör till nära nog ”bäst-i-test”. Den får 19 av 25 poäng, dock ingen fempoängare, och rubriken ”Gammal favorit får nytt liv”.

Volvo uppgraderar XC40- och C40-modellerna: bakhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range och fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Twin Motor samt bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor (standardräckvidd), bakhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range och fyrhjulsdrivna Volvo C40 Recharge Twin Motor. I artikeln använder vi förkortningar för de långa namnen, där vi utelämnar ”Recharge” och förkortar ”Extended Range” till ”ER”.

Här är fakta om suven Volvo XC40 med bakhjulsdrift och lång räckvidd (ER).

√ Bilen har bakhjulsdrift samt motor på 252 hästkrafter och vridmoment på 420 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har testats i Euro NCAP med fem poäng.

√ Snabbladdningen är på 200 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L.

√ Batteriets storlek är 78 kilowattimmar netto och 82 kWh brutto. Räckvidden är 57,5 mil WLTP. Förbrukningen är 1,69 kWh per mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder. Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 419 liter, med nedfällda baksäten 1 295 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 31 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 500 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och navigationssystem framför ratten men ingen head-up display.

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart, batteri oklart.

√ Priset för bakhjulsdrivna Volvo XC40 Single Motor ER är från 611 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

Dagens industri nämner uttryckligen tre konkurrenter till Volvo XC40: Mercedes EQB, ”Kompakt familjebil, imponerar med plats för sju”; Tesla Model Y, ”Bästsäljare i Volvolandet Sverige, smart, snål och snabb”; VW ID.4, ”Större, rymligare och mer praktiskt”. Men tidningen ser också konkurrenter i Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Škoda Enyaq IV och kommande Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från tvåhjulsdrivna Volvo XC40 ER, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ snålare eldrift än tidigare
+ egenutvecklade, kraftfullare elmotorer
+ mycket bra räckvidd
+ bra supersnabbladdning
+ bakhjulsdrift
+ livlig att köra
+ pigg och rapp bil
+ tillräckligt snabb acceleration
+ tyst
+ direkt och naturlig styrning
+ design som står sig
+ lätthanterligt system
+ väl fungerande adaptiv farthållare och filhållningshjälp
+ bekväma framstolar
+ bra materialval

På minussidan:
– inget platt golv på grund av kombinationsplattformen
– liten skärm
– dålig plats i baksätet
– högt pris
– kombinationsplattform
– interiört börjar bilen bli gammal

Bilden visar Volvo XC40 Single Motor.

Volvo XC40 får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 2 juni 2023 (bakom betalvägg).

Foto: Volvo Cars

Läs hela artikeln på Bra uppgraderad Volvo XC40!