Volvo EX30 Cross Country bra

Volvo EX30 har sålt bra och gör att Volvo ser ut att klara övergången till renodlade elbilar. Förra året hade Volvo en rekordförsäljning på över 760 000 bilar, varav elbilarna ökade med 54 procent, mycket tack vare EX30. Volvo EX30 finns nu med en fjärde modell: en fyrhjulsdriven suv, första elbilen med namnet ”cross country”.

Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2 (Sustainable Experience Architecture 2). Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Lynk & Co 02, Smart #3 och #5, Volvos mindre modeller och Zeekr X. Volvo EX30 byggs i kinesiska Zhangjiakou och med start under 2025 även i belgiska Gent. 

Volvo EX30 finns i fyra modeller: bakhjulsdrivna Volvo EX30 Single Motor och Volvo EX30 Single Motor Extended Range (ER), fyrhjulsdrivna Volvo EX30 Twin Motor Performance och Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance Till detta kommer olika tillvalspaket som varierar med modellerna: Core, Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om värstingmodellen med mesta suv-profilen: Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance.

Bilen är en liten suv: fyrhjulsdrift, kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med rejäl dragvikt (1 600 kilogram) och markfrigång på drygt 18 centimeter. Den saknar dock tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.

Vi har skrivit 30 artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se, där den senaste med länkar är Volvo EX90 bra men ofärdig (240929).

Dagens industri har testat Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance och gör ett försiktigt tummen upp för bilen, som får 19 av 25 poäng. Tidningen delar ut delbetyg: inget högsta betyg (fem poäng), näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.

Dagens industri summerar i rubriken: ”Sportig, smidig & skojig”.

Volvo EX30 har gått igenom många tester: Gröna Mobilister har testat Volvo EX30 Ultra Twin Motor Performance, vilket vi skrev om i artikeln Volvo EX30 AWD bra men dyr (240919), utan att ge betyg. Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 ER tre gånger, som vi skrev om i Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd (240601), där bilen får 18 av 25 poäng, samt i Volvo EX30 står sig bra (240309) och Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (240217), där den får 20 respektive 19 av 25 poäng. Högsta växeln testade Volvo EX30 Single Motor och Twin Motor Performance, som vi skrev om i Småfel på Volvo EX30 (240411), där bilarna får motsvarande 17,5 av 25 poäng. Svenska Dagbladet har testat Volvo EX30 Single Motor ER två gånger, som vi skrev om i Volvo EX30 bra elbilsval (240127) och Volvo EX30 ”naggande god” (231118), där den får motsvarande 20,8 och 21,5 av 25 poäng. Dagens industri testade Volvo EX30 Single Motor ER, som vi skrev om Volvo EX30 bra val (231127), där den får 19 av 25 poäng.

Här är fakta om Volvo EX30 Single Motor/Single Motor ER/Volvo EX30 Twin Motor Performance/Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance:
√ Liten suv.
√ Bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift.
√ Motor 272/272/428/428 hästkrafter, hk.
√ Vridmoment 343/343/543/543 newtonmeter, Nm.
√ Två sätesrader, fem sittplatser.
√ Säkerhetsbetyg 5 av 5 i Euro NCAP.
√ Snabbladdning 134/153/153/153 kilowatt, kW; 400 voltsystem.
√ Snabbladdning 10–80 procent cirka 26 minuter.
√ Växelströmsladdning 11/22/22/22 kW.
√ Inte plug & charge och autocharge. 
√ Inte ström från bilen, batteribank, V2L.
√ Inte dubbelriktad laddning, ström till nätet, V2G.
√ Batteri (litiumjon-LFP/NMC/NMC/NMC) på brutto 51/69/69/69 kilowattimmar, kWh, och netto 49/67/67/oklart kWh.
√ Blandad körning 1,97/oklart/1,75/1,87 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidd 33,9/47,6/45/42,7 mil WLTP.
√ Toppfart 180 kilometer per timme, km/t.
√ Accelerationen 0–100 km/t 5,7/5,3/3,6/3,7 sekunder.
√ Tomvikt 1 765/1 775/1 885/1 908 kilogram.
√ Maxlast inklusive förare ingen uppgift.
√ Bakre lastutrymme 318 liter.
√ Lastutrymme med nedfällda baksäten 904 liter.
√ Utrymme under golvet (durken).
√ Minimalt lastutrymme under huven (frunk) 7 l.
√ Dragkrok med dragvikt 1 600 kilogram.
√ Taklast 75 kilogram.
√ Längd/bredd/höjd: 423 x 184/203 (utan och med backspeglar) x 156 centimeter.
√ Många förarstödssystem.
√ Nätuppdatering (OTA).
√ Ingen instrumentpanel framför ratten.
√ Ingen vindrutevisning, head-up-display, HUD.
√ Apple carplay och Android auto.
√ Serviceintervall oklart.
√ Garantierna: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor är från 429 000 kronor, för Volvo EX30 Single Motor ER 489 000 kronor, för Volvo EX30 Twin Motor Performance 559 000 kronor och Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance 637 000 kronor. Tillvalspaket gör versionerna dyrare.

Jag saknar följande i Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance, som också gäller för de andra modellerna: bagageutrymme under huven värt namnet, ström från bilen (batteribank, V2L), ström till nätet (V2G), plug & charge och/eller autocharge, instrumentpanel framför ratten eller vindrutevisning (head-up-display), flera manuella reglage, tillverkning i Sverige och lägre pris för de tre modellerna med lång räckvidd (ER).

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Kia EV3, ”lång räckvidd, men inte lika snabb och vass att köra.”; Škoda Elroq, ”Ny elbil från Skoda med imponerande komfort”; Tesla Model Y, ”En annan typ av bil med massor av lastutrymme, nyuppdaterad.”

Till konkurrenterna hör rimligen också Zeekr X AWD och snarare kommande fyrhjulsdrivna Kia EV3 än dagens tvåhjulsdrivna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ skön att köra, ”underhållande bil”
+ bra motorstyrka
+ snabb acceleration
+ precis styrning
+ hög markfrigång
+ terränganpassad fjädring
+ effektivt antisladdsystem
+ klarar glashalt underlag bra
+ kompakta yttermått
+ smidig i trafiken
+ sportbilslik
+ bra funktioner på skärmen
+ bra operativsystemet Android automotive
+ ”kartfunktionen är i toppklass”
+ hög dragvikt
+ fyrhjulsdrift
+ öppen takkorg för fastsurrad packning
+ serie tillbehör för att köra i naturen

På minussidan:
– ingen instrumentpanel framför ratten
– ingen vindrutevisning (HUD)
– bara en skärm i mitten
– dyr
– litet bagageutrymme
– minimal frunk
– relativt kort räckvidd

Volvo EX30 Cross country Twin Motor Performance får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i tidningen Dagens industri 7 mars 2025 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo

Artikeln publicerad 7 mars 2025