Tveksam: Volvo EX30 lång räckvidd

Volvo EX30 avgör sannolikt, tillsammans med starkt försenade Volvo EX90, om Volvo klarar övergången till elbilseran. Dessa bilar ska ge Volvo en ny position på marknaden och ta upp konkurrensen med prestigemärkena. Dagens Nyheter har testat Volvo EX30 med bakhjulsdrift och lång räckvidd och är inte riktigt nöjd med resultatet.

Volvo EX30 har bilföretagets första renodlade elbilsplattform, SEA2. Den är gemensam för Geelykoncernens bilar Volvo, Zeekr och Smart.

Volvo kallar bilen suv, vilket den enbart är med fyrhjulsdrift. Bakhjulsdrivna versionen har visserligen kraftfull motor, plats för fem personer, möjlighet till dragkrok med 1 400 kilograms dragvik och rimligt hög markfrigång. Men den saknar fyrhjulsdrift och tillräckligt stort bagageutrymme för en traditionell suv.

Volvo EX30 finns i tre versioner: Volvo EX30 Single Motor (bakhjulsdrift), Volvo EX30 Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) och Volvo EX30 Twin Motor Performance (fyrhjulsdrift). En mer renodlad suvversion är på gång, Volvo EX30 Cross Country. För varje version finns olika tillvalspaket: Core (grundpaket), Plus och Ultra. Den här artikeln handlar om Volvo EX30 Single Motor Extended Range.

Dagens Nyheter har testat bakhjulsdrivna Volvo EX30 med lång räckvidd (extended range) i en envig med BMW iX2 xDrive30. Tidningen gör inte tummen upp för denna Volvo EX30, men inte heller tummer ner. Tidningen framhåller Volvo EX30 utan extra räckvidd som ett mer prisvärt alternativ. Volvo EX30 Single Motor Extended Range får 18 av 25 poäng i testet, varav näst högsta betyg (4 av 5) i kategorierna köregenskaper, miljö och ekonomi samt mittenbetyg (3 av 5) i säkerhet och komfort.

Dagens Nyheter summerar med hänvisning till instegsmodellen Volvo EX30: ”… det intressantaste alternativet. Den är nämligen tillräckligt billig för att kunna vara familjens andrabil …”

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Volvo EX30 single motor extended range, som den mötet i testet: BMW iX2 xDrive30 och får 15 av 25 poäng.

Jag har skrivit många artiklar om Volvos elbilar på Jörgensval.se: Småfel på Volvo EX30 (11 april 2024), Nygamla Volvo EC40 halvbra (10 mars 2024), Volvo EX30 står sig bra (9 mars 2024), Klarar Volvo EX30 konkurrensen? (17 februari 2024), Volvo EX30 bra elbilsval (27 januari 2024), Volvo EX30 ”naggande god” (18 november 2024), Volvo EX30 bra val (17 november 2023), Uppgraderad Volvo C40 bra val (19 augusti 2023), Nya Volvo XC40 klart bättre (9 juli 2023), Bra uppgraderad Volvo XC40 (2 juni 2023), Volvo 40-serien bättre (31 maj 2023), Bra Volvo C40 och XC40 (24 maj 2023), Volvo C40 steg framåt för elbil (8 mars 2023), Volvo EX90 bra men dyr (10 november 2022), Blir Volvo EX90 en revolution? (27 september 2022), Volvo XC40 bättre än C40 (12 augusti 2022), Volvo XC40 i enklare version (23 juli 2022), Volvos värde varar om Volvo C40 Recharge (10 december 2021), Fin Volvo men högt pris om Volvo C40 Recharge (18 oktober 2021), ”Volvo akterseglad i elbilsracet” (17 oktober 2021), Katastrof för Volvo som elbil (2 oktober 2021), Volvos värde varar? (1 juli 2021) och Volvo XC 40 besvikelse (5 januari 2021).

Här är fakta om Volvo EX30 single motor extended range:
√ Bilen är en liten suv.
√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 272 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 343 newtonmeter, Nm.
√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.
√ Säkerheten är mycket hög. Bilen väntas få högsta betyg Euro NCAP (fem poäng).
√ Snabbladdningen är 153 kilowatt (kW) i 400 voltssystem; ska ladda 10–80 procent på cirka 26 minuter.
√ Växelströmsladdningen är 11 kWh med tillval 22 kW.
√ Bilen har inte Plug & charge.
√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.
√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar, kWh, brutto och 64 kWh netto.
√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,7 kWh per mil WLTP.
√ Räckvidden är 47,5 mil WLTP.
√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.
√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.
√ Tjänstevikten är 1 862 kilogram.
√ Bagageutrymmet är 318 liter, med nedfällda baksäten 904 liter. Bilen har relativt stort utrymme under durken på 61 liter, som ingår i totala bagageutrymmet. Bilen har ett minimalt bagageutrymme under huven (frunk) på 7 liter.
√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 400 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.
√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).
√ Bilen har ingen instrumentpanel framför ratten och ingen vindrutevisning (head-up-display).
√ Bilen har Apple carplay och Android auto.
√ Garantierna är: nybil tre år eller 10 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.
√ Priset för Volvo EX30 Single Motor Extended Range från 489 000 kronor och för Volvo EX30 Single Motor från 429 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset rejält.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX30 Single Motor Extended Range, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ ”pigg på vägen”
+ rimligt startpris, men mer prisvärd Volvo EX30 Single Motor
+ bra fjädring
+ modern inredningsarkitektur
+ tar ojämnheter i vägen bra
+ låg vikt
+ bra styrning

På minussidan:
– dåligt baksäte
– stolar med kort sittdyna, uselt sidostöd och för mjuk stoppning
– ”ingen som helst Volvokänsla”
– avskalad förarmiljö utan fysiska reglage
– enkelt panelmaterial
– ingen instrumentpanel framför ratten
– problem med mjukvaran
– relativt högt ljud
– inte riktigt stabil vid stora ojämnheter i vägen
– rattens touchknappar fungerar dåligt
– litet bagageutrymme
– tvådelat ryggstöd utan genomlastningslucka

Volvo EX30 Single Motor Extended Range får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 1 juni 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 1 juni 2024