Nio ET7 inte konkurrenskraftig

Nio vill vara den främsta kinesiska utmanaren till Tesla och tyska lyxbilar. Nu finns Nio ET7 i Sverige, men den gick till en början inte att köpa, bara att hyra. Det gav bilen bottenbetyg i Svenska Dagbladet, Dagens industri och Dagens PS Högsta Växeln.

Dagens PS Högsta Växeln gav vad vi tror är sämsta betyget någonsin, 2 av 5. Efter alla nedgörande omdömen har Nio ET7 annonserat att bilen även finns att köpa.

De tre testarna i SvD, Di och Högsta Växeln tycker bilen är bra men gör tummen ner för att bilen inte går att köpa och inte heller är konkurrenskraftig med tyska lyxbilar. Hur de nu ställer sig i betygssättningen är inte klart.

Nios första modell i Sverige, Nio ET7, har vi skrivit om tidigare: Nio ändrar spelplanen (211113), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (211120), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (221024) och Nio ET 7 bra bil – går inte att köpa (221029).

Nio presenterar tre modeller på en begränsad europeisk marknad, där den kom i Norge 2021 och nu gör entré i Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Nio positionerar sig mot Tesla – Tesla Model S (Nio ET7), Tesla Model Y (Nio EL7) och Tesla Model 3 (Nio ET5) – och tyska lyxbilar.

Nio skiljer sig från andra märken genom möjligheten att hyra olika batteristorlekar, byta istället för att ladda batterier och ett ekosystem runt själva bilmärket. Första batteribytesstation i Sverige blir i Varberg.

Ekosystemet runt bilen består av flera delar. Det mest framträdande är nog visningsrum/hus – som är mer av vardagsrum med sittgrupper och lekområde än billokal – där det första i Norden är på Oslos paradgata Karl Johan. I Sverige kommer rummet/huset i Täby. Till detta kommer en app, som är mer livsstil än bilapp, som säljer mycket mer än elbil från Nio.

Här är lite fakta om Nio ET7 på 100 kW med fyrhjulsdrift:

Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW. Till detta kommer möjlighet till batteribyte, där det finns tre storlekar att välja mellan; ett batteribyte tar cirka fem minuter.

Batteriets storlek är 100 kWh netto (finns även med 75 kWh och nästa sommar med 150 kWh) och räckvidden 58 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,9–2,2 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder. Toppfarten är strypt till 200 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 658 liter, med nedfällda baksäten 1 545 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Nio ET7 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 2 000 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, autobroms och kollissionsvarnare.

Till en början gick Nio ET7 inte att köpa i Sverige, men väl i Norge och Tyskland. De svenska testarna var inte nådiga. Nu har Nio backat och satt pris på bilen i Sverige

Priset för Nio ET7 är från 1 029 000 kronor för 100 kWh-batteriet och 919 000 kr för 75 kWh. Privatleasingpriset är 15 180 kronor per månad för 100 kWh-batteriet för tre år och 1 500 mil per år; den som vill privatleasa med en månads uppsägning får priset 18 799 kronor per månad. För den som vill ha extrautrustning finns tillval.

Vilka bilar konkurrerar Nio ET7 med? Dagens PS Högsta Växeln nämner BMW i7 och Mercedes-Bentz EQS, generellt brukar Teslas modeller också höra till konkurrenterna.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET7 med fyrhjulsdrift och batteriet på 100 kWh, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen. Observera att testet skedde innan Nio tänkte om med pris för köp.

På plussidan:
+ hög komfort
+ bra väghållning
+ avancerat säkerhetssystem
+ snygg och högkvalitativ interiör
+ rymlig
+ välbyggd bil utan ”knarrande”
+ tyst upp till cirka 140 kilometer per timme
+ fyrhjulsdrift
+ bra fjädring
+ djup uppdatering OTA

På minussidan:
– ingen möjlighet till köp
– dyr
– ingen ombonad interiör
– inget handskfack
– inställningar som inte är intuitiva
– baksäten med högt golv och snabbt sluttande tak
– högt ljud i toppfarter
– röstassistent som brister och agerar trafikpolis
– så många säkerhetssystem med ljud att det inte går att använda dem
– filhållningen styr mot mitten av vägen istället för kanten
– styrning med dålig återkoppling
– kort räckvidd med tanke på låga luftmotståndskoefficienten 0,208
– långsam snabbladdning
– inte den lyxbil den vill vara

Nio ET7 får 2 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens PS Högsta Växeln 20 november 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Artikeln publicerad 29 november 2022