Kineserna är på stark frammarsch med elbilar i Sverige, både med lågprisvarianter som märket MG och med dyrare – Teslautmanare – som Nio. Svenska Dagbladet har testat en av de senare, Nio ET7, och är imponerad i allt utom pris. På premiären för svenska journalister finns bara möjlighet att hyra (privatleasing) Nio ET7, inte att köpa. Det får SvD att ge bilen betyg ett i ekonomi och kallar Nios satsning så ”nära ekonomisk harakiri man kan komma”.
Nio har flera intressanta elbilar, som den norska marknaden fick smaka på redan för ett år sedan. Vi har skrivit om Nio tidigare, Hajpat kinamärke intar Europa (211120) och Nio ändrar spelplanen (211113). Nu presenterar Nio sin första modell i Sverige, Nio ET7.
Mot bakgrund av den katastrofala starten i Sverige, tror man att Nio snabbt skulle ha bestämt sig för försäljningspriser, vilket inte är fallet. Det blir uppförsbacke för en bil, som lanseras som ”Tesladödare”.
Marknadsföringen började med Norge förra året och går nu vidare med Sverige, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Nio presenterar tre modeller, som alla positionerar sig mot Tesla: ET7 (Tesla Model S), EL7 (Tesla Model Y) och ET5 (Tesla Model 3).
Det som skiljer Nio från andra märken är möjligheten att hyra olika batteristorlekar, byta istället för att ladda batterier och ett ekosystem runt själva bilmärket. Det senare visade sig i form av ett visningsrum – som är mer av vardagsrum med sittgrupper och lekområde än billokal – på Oslos paradgata Karl Johan och en app som är mer livsstil än bilapp, som säljer mycket mer än elbilar.
Här är lite fakta om Nio EV7 med fyrhjulsdrift.
Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW, med möjlighet till batteribyte, där det finns tre storlekar att välja mellan, på cirka fem minuter.
Batteriets storlek är 100 kWh (finns även med 75 kWh och nästa sommar med 150 kWh) och räckvidden är 58 mil. Förbrukningen är 1,9–2,2 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder och toppfarten 200 kilometer per timme.
Bagageutrymmet är på 658 liter, med nedfällda baksäten 1 545 liter.
Bilen finns med dragkrok, med dragvikt på 2 000 kilogram.
Nio ET7 har en rad förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
Bilen går inte att köpa i Sverige – men väl i Norge och Tyskland. Privatleasingpriset är 15 200 kronor per månad för 75 kWh-batteriet (tre år, 1 500 mil per år) och 18 800 kronor för 100 kWh-batteriet. För den som vill ha extrautrustning finns tillval.
SvD nämner två specifika konkurrenter till Nio ET7: Mercedes EQE 500 4Matic för en miljon kronor och Tesla Mode S Plaid för 1,5 miljoner kronor.
I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET7 med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.
På plussidan:
+ premiumkänsla – ombonat och sobert
+ exklusiva materialval
+ generösa utrymmen
+ stort panoramatak
+ bra runtomsikt
+ ”klassens bekvämaste baksäte”
+ massage, ventilation och sätesvärme i baksätet
+ låg ljudnivå
+ fyrhjulsdrift
+ snabb acceleration
+ stor variation på körlägen
+ rolig och snygg
+ harmonisk att köra
+ fin långfärdsbil
+ bekväm fjädring
+ många säkerhetsfunktioner
+ bra körkänsla
+ högsta utrustningsnivå
+ bra infotainmentsystem
På minussidan:
– ingen möjlighet till köp
– hög leasingavgift
– inte bästa luftfjädringskomfort
– ingen ryggfällning, bara genomlastningslucka
– dålig på röstkommandon
– dålig intuivitet på skärmen
Nio ET7 får 25 av 36 poäng i testet.
Testet publicerades i Svenska Dagbladet 22 oktober 2022.
Jörgen Bengtson
Foto: Nio
Artikeln publicerad 24 oktober 2022