Mustang Mach-E i bättre version

Mustang Mach-E kom 2020 med en uppmärksammad och relativt väl mottagen elbil. Nu kommer den i en uppdaterad version, som får högre betyg.

Det fanns en del klagomål på Mustang Mach-E Long Range, när den kom till Sverige i slutet av 2020. Nu kommer Ford med Mustang Mach-E GT AWD, som bättrar på modellen.

– Med tillägget GT har nya elbilen Ford Mustang Mach-E högre motoreffekt. Men också bättre köregenskaper som modellen skulle ha haft från början, skriver Dagens Nyheter i sitt test av modellen.

Räckvidden är 50 mil (fyra mil kortare än vanliga Mach-E), motorn är starkare och bilen mer stabil på vägen än vanliga Mach-E, som var en katastrof i ”älgtestet”. Priset är högt, från 874 900 kronor före miljöbonus på 70 000 kronor och privatleasing från 7 995 kronor per månad.

Bagageutrymme är på 519 liter, med nedfällda baksäten 1 420 liter. Släpvagnsvikten är medioker, 750 kilogram. Snabbladdningen är på 150 kW, vilket gör att den precis klarar gränsen för supersnabbladdning.

Jag har tidigare skrivit en artikel om Ford på Jörgensval.se: Älgtest fäller Ford Mach-E (29 september 2021).

DN talar bara om en huvudkonkurrent: Tesla Model Y.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ford Mustang Mach-E GT AWD som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ bra köregenskaper
+ nätuppdatering av bilen (OTA)
+ snabb acceleration: 0–100 km/t på 3,7 sekunder
+ snabb: 200 km/t
+ bra fjädring
+ bekväma framstolar
+ justerbar stötdämpning
+ säkerhet

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning
– mer fram- än fyrhjulsdrift
– slirig på framhjulen
– inte så sportig som den vill vara
– ratten skymmer delvis skärmen
– ingen genomlastningslucka
– sladdrigt insynsskydd

Ford Mustang Mach-E GT AWD får 20 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 12 februari 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-E, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 12 februari 2022