VW ID.7 ny ledare i VW-familjen

Volkswagenfamiljen har – med undantag för Audi – varit sen med elbilar och haft stora problem med mjukvaran, men nu början VW-koncernen få saker och ting på plats.

VW delar MEB-plattform med VW:s andra ID-bilar, inklusive ID Buzz, och syskonet Audi, Cupra Born (Seat) och Škoda Enyaq. Senaste tillskottet för VW är ID.7, som kommer som både kombi och sedan, både i två- och fyrhjulsdrivna versioner, den senare kallad GTX. De första modellerna kommer i höst. VW ID.7 är närmast beskriven som en eldriven Passat.

Världspremiären är 17 april, då mer detaljerad information om VW ID.7 kommer. Produktionen kommer att ske i Emden, Tyskland.

Jag har haft många artiklar om Volkswagens elbilar och elbussar på Jörgensval.se: Spännande VW ID.7 på gång (6 april 2023), Folkabuss för yrkesfolk (22 december 2022), VW med billig ID.4-suv (15 oktober 2022), Äntligen hantverkar-VW-buss (9 oktober 2022), Bra VW-buss på el om ”vanliga” elbussen ID. Buzz Pro (10 september 2022), VW ID.5 rejäl förbättring (13 juli 2022), VW ID.5 kommer starkt (9 juli 2022), VW ID.5-utmanare till Tesla Y (10 juni 2022), Sportig suv från Volkswagen om ID.5 (3 april 2022), Folkabussen i eltappning (2 april 2022), Häftig folkabuss (19 mars 2022), Nostalgibuss på el (6 mars 2022), VW favorit med koreanerna leder (3 september 2021) och Volkswagen växlar med elbilar (3 augusti 2021).

Dagens industri har testat Volkswagen ID.7 sedan, som än så länge bara finns som prototyp, och gör tummen upp. Di summerar: ”Med längst räckvidd och bäst komfort övertar ID7 ledartröjan i familjen”. Tidningen ger den nära nog bäst-i-test-betyg, 19 av 25 poäng.

Här är lite fakta om Volkswagen ID.7 sedan prototyp.

√ Bilen har bakhjulsdrift, motor på 286 hästkrafter och vridmoment på 545 newtonmeter (Nm).

√ Säkerheten är hög, med fem stjärnor i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är på 170 eller 200 kilowatt (kW), båda uppgifterna förekommer, växelströmsladdningen på 11 kW. Bilen har sannolikt ström till extern enhet, ”powerbank”, V2L.

√ Batteriets storlek är 86 kilowattimmar (kWh) netto (finns även med 77 kWh). Förbrukningen är inte angiven. Räckvidden är cirka 70 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är inte heller klar, däremot toppfarten, 180 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är 532 liter, ingen uppgift finns om vad utrymme är med nedfällt baksäte och om den har bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen kan sannolikt ha dragkrok.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och head-up display.

√ Nybilsgarantin är inte klar.

√ Priset för VW ID.7 är inte klart, men sannolikt strax över 600 000 kronor för mindre batteriet och betydligt mer för större batteriet som testet omfattar.

Standardutrustningen är relativt hög; för den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar VW ID.7 med? Di nämner tre konkurrenter: Hyundai Ioniq 6, ”lågt luftmotstånd, snabb laddning, mindre lastvänlig”; Volkswagen ID.4, ”suv på samma MEP-plattform, högre kaross och kortare räckvidd”; Tesla Model 3, ”mindre och snabbare, sämre komfort”.

I sammanställningen nedan utgår jag från VW ID.7 sedan med bakhjulsdrift, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ effektiv elmotor på 286 hästkrafter, effektivare än tidigare ID-modeller
+ räckvidd på 70 mil WLTP
+ effektiv drivlina
+ tyst
+ rymlig och luftig kupé
+ rymligt och bekvämt baksäte
+ förarsäte med massage, värme och ventilation
+ stor skärm
+ head-up-display med bild över trafikmiljön
+ långsmal skärm framför ratten med grundläggande information
+ enkel och tydlig information på stora skärmen
+ upplysta reglage under skärmen för luftkonditionering
+ tryckkänsliga reglage på ratten för vanligaste funktionerna
+ bra röstassistent, åtminstone på engelska
+ lugn och trygg acceleration
+ adaptiv stötdämpning
+ mjuk, lugn och trygg körning som ger god komfort
+ stort bagageutrymme som är relativt lättlastat och lär bli bättre i kombiversionen

På minussidan:
– supersnabbladdningen kunde ha varit bättre
– polariserande solglasögon fungerar inte med head-up-displayen

VW ID.7 får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 14 april 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Volkswagen

Artikeln publicerad 16 april 2023