Kia EV9 bra, men…

Kia EV9 GT Line, som jag provkört i vinterföre och mörker (”Imponerande Kia EV9”), har nu fått sin första svenska test i dagspress. Svenska Dagbladet har provat Kia EV9 och ger det högt – men långt ifrån högsta – betyg.

Sydkoreanska Hyundai och syskonföretaget Kia har tagit upp kampen med de tyska premiumbilarna, Volvo och Tesla. En av många styrkor är den renodlade elbilsplattformen, E-GMP, som Kia och Hyundai har utvecklat gemensamt, för Kia först med Kia EV6 och nu med Kia EV9. 

Kia EV9 finns i tre versioner: basversionen Action, mellannivån Advance och toppversionen GT Line; enbart GT Line finns än så länge i Sverige. Bas- och mellanversionerna är utlovade till första kvartalet 2024.

Svenska Dagbladet har testat Kia EV9 GT Line. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”. Bilen får 28 av 36 poäng, utan högsta betyg (sex) i någon kategori, men näst högsta betyg (fem) i fyra av sex kategorier, ekonomi, miljö, säkerhet och helhet samt lågt betyg (fyra) i motor/växellåda och köregenskaper. SvD summerar helhetsintrycket i rubriken: ”Vältajmad Kia tar sin rättmätiga plats”.

Jag har skrivit många artiklar om Kias elbilar på Jörgensval.se: Kia Niro EV bra men för dyr (21 november 2023), Kia EV9 imponerar (15 november 2023), Kia EV9 mycket bra bil (11 oktober 2023), Kia EV9 bra suv för sex (16 september 2023), Kia EV9 utmanar (29 mars 2023), Kia Niro EV bra men dyr (4 februari 2023), Kia EV6 GT som en el-Porsche (19 december 2022), Kia Niro elbil växlar upp (20 november 2022), Kia EV6 och Tesla Y i envig (3 oktober 2022), Kia EV6 GT vass elbil (28 augusti 2022), Kia Niro EV starkt alternativ (2 juli 2022), Kia EV9 utmanar Tesla Y (1 april 2022), ”Kia gasar mot framtiden” (5 november 2021), ”Kia på ny nivå” (22 oktober 2021), ”Kia EV6 en av bästa elbilarna” (16 oktober 2021), Ioniq 5 och Kia EV6 bra val (23 maj 2021) och Kia EV 6 mycket bra val (9 maj 2021).

Här är fakta om Kia EV9 GT Line.

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 384 hästkrafter (hk), varav 192 hk fram och 192 hk bak, samt vridmoment på 700 newtonmeter (Nm).

√ Bilen har tre sätesrader med totalt sex eller sju sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, sannolikt med högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng), när testet kommer, som Kia EV6 fick.

√ Snabbladdningen är 210/240 kW, båda uppgifterna förekommer; ska ladda 10–80 procent på cirka 25 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet på 3,6 kW, batteribank, V2L. Den har möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 99,8 kilowattimmar (kWh) brutto och 95 kWh netto.

√ Förbrukningen är 2,28 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 50,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,3 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 650/2 674 kilogram beroende på konfiguration.

√ Bagageutrymmet är 333 liter (sex säten 312 liter), med två nedfällda baksätesrader 2 318 liter. Bilen har ett minimalt utrymme under durken och ett medelstort bagageutrymme under huven (frunk) på 52 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med 2 500 kilogram dragvikt, och taklast på 100 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil sju år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år samt batteri sju år eller 15 000 mil.

√ Priset för Kia EV9 GT Line med sju säten är 869 900 kronor. Det allra mesta ingår i priset, tillvalen är få. Billigare alternativ med lägre utrustningsnivåer ska komma första kvartalet 2024.

Svenska Dagbladet nämner två specifika konkurrenter till Kia EV9, Hongqi ESH-9, ”Pris: från 800 000 kronor”; Volvo EX90, ”Pris: från 997 000 kronor,” men även dyrare bilarna Mercedes EQS SUV och Tesla Model X.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV9 GT Line med sju säten, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ kraftfull motor och snabb acceleration
+ bra variation i de olika energiåtervinningslägena
+ sju års nybilsgaranti
+ ”kommer billigare versioner längre fram”
+ Volvo EX90 med likvärdig utrustning är 140 000 kronor dyrare
+ bra köregenskaper, ”avslappnat amerikanskt”, ”avslappnad och maffig”
+ ”otroligt tyst”, ”knäpptyst”
+ mycket bra komfort ”utan att den blir svampig och gungig”
+ känns inte så stor och tung som den är
+ ”mest välpolerade Kian vi kört hittills”
+ ”en bil man ‘åker‘ snare än kör”
+ ”dröm för storfamiljer”
+ ”sticker ut rejält i dagens slätstrukna billandskap”, ”tar plats och syns”
+ trådlös Apple Carplay och Android Auto
+ adaptiva farthållaren och filhållaren anpassar sig efter förarens körstil
+ behändiga fack i mittkonsolen
+ mycket bekväm i sexsitsigt utförande med två kaptensstolar i mittenraden
+ ligger rätt i tiden; konkurrenten Volvo EX90 kommer först om 1–1,5 år
+ bra räckvidd
+ mycket snabb laddning med 800-voltssystem, från 10–80 procent på 24.15 minuter
+ fyrhjulsdrift
+ trivsam interiör men inte lika stilsäkert som BMW, Mercedes och Volvo
+ bra head-up-display
+ bra bromsenergiåtervinning
+ stora, rymliga stolar fram
+ automatisk parkeringshjälp
+ riktigt bra med helheten jämfört med sjusitsiga Hongqi ESH-9 och BYD Tank

På minussidan:
– ”växelspaken är stor, klumpig och illa placerad”
– stort elbilsbatteri ger stort utsläpp i produktionsledet
– styrningen har inte tillräcklig känsla
– körglädjen kunde ha varit bättre
– dyr, klarar den konkurrensen från Volvo EX90?
– väl många fysiska knappar och reglage på ratten
– ”väl komplext infotainmentsystem”
– ingen luftfjädring
– dåligt navigationssystem
– svårt se mellanskärmen med klimatmenyn

Kia EV9 GT Line får 28 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 25 november 2023 (bakom betalvägg).

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 25 november 2023