Zeekr X AWD bra med dyr

Zeekr X är direkt konkurrent till kusinen Volvo EX30, byggd på samma elbilsplattform (SEA) och har samma ägare, Geely. Zeeker utmanar därmed kusinerna Volvo och Polestar men också Lotus och Smart, som har samma plattform.

Inom tre år lovar Zeekr att komma med ytterligare sju modeller, utöver de två som redan finns, sportkombin Zeekr 001 och kompaktsuven Zeekr X. Den senare finns i två versioner i Sverige: fyrhjulsdrivna Zeekr X Privilege AWD och bakhjulsdrivna Zeekr X Long Range RWD. Zeekr X har mycket högre pris i Sverige än i Kina för jämförbara modeller.

Zeekr är byggd i Kina och ägd av kinesiska Geely, men bolaget betonar sitt europeiska arv i allmänhet och svenska i synnerhet: huvudkontoret är i Amsterdam, medan design, forskning och utveckling ligger i Göteborg.

Det märkliga namnet ”Zeekr” förklara bolaget enligt följande: ”Ze” står för zero, alltså noll och en ny startpunkt; ”e” står för ”utveckling av den elektriska eran”; ”kr” står för krypton, en ädelgas ”som lyser upp mörkret”.

Dagens Nyheter har testat en förseriebil av Zeekr X Privilege AWD. Den ger bilen högt betyg, men gör den inte till ”bäst-i-test”. Bilen får 18 av 25 poäng, utan högsta betyg (fem) i någon kategori, men näst högsta betyg (fyra) i tre av fem kategorier, köregenskaper, säkerhet och miljö samt lågt betyg (tre) i komfort och ekonomi. DN summerar i rubriken: ”Ny tekniktyngd elbil brottas med svagheter i kurvorna”.

Jag har skrivit fyra artiklar om elbilen Zeekr på Jörgensval.se: Zeekr X stark Volvo EX30-utmanare (4 november 2023), Zeekr X stark elbilsutmanare (21 oktober 2023), Zeekr 001 Privilege bra val (31 juli 2023) och Zeeker 001 stark kines (22 juli 2023).

Här är fakta om Zeekr X Privilege AWD.

√ Bilen är en liten suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 428 hästkrafter (hk) samt vridmoment på 543 newtonmeter (Nm),

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög, men bilen är inte testad i Euro NCAP, där dock allt annat än högsta betyg (fem poäng) vore förvånande.

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är 22 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 69 kilowattimmar (kWh) brutto och 64 kWh netto.

√ Förbrukningen 1,83 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 42,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 840/1 875/1 960 kilogram (alla tre uppgifterna förekommer).

√ Bagageutrymmet är 362 liter, med nedfällda baksäten 1 182 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har litet bagageutrymme under huven (frunk) på 21 liter.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 600 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Den har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 10 000 mil plus ytterligare fem år/10 0000 mil om bilen är servad enligt plan, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fyra år, assistans tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

√ Priset för Zeekr X AWD är 595 000 kronor och för Zeekr X Long Range RWD 550 000 kronor. Det mesta ingår i respektive modell.

Dagens Nyheter nämner inga specifika konkurrenter till Zeekr X Privilege AWD, men DN nämner Volvo EX30 som konkurrent och noterar att Zeekr vill placera bilen mellan Volvo XC40 och Mercedes EQA. 

I sammanställningen nedan utgår jag från Zeekr X Privilege AWD, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög kvalitet
+ rymlig kupé
+ fulladdad med teknik som 13 högtalare, 360 graders backkamera, trådlös och konventionell laddning av mobil och hållare för handväska 
+ tyst invändigt
+ ombonad kupé, men avskalad
+ mycket mjukt konstläder
+ bra sidostöd i stolar och tillräckligt lång dyna för långa personer
+ liten instrumentskärm på rattstången och stor, liggande informationsskärm
+ head-up-display
+ bakhjulsdrivna Zeekr X Long Range RWD mer prisvärd
+ snabb acceleration
+ avslappnad styrning
+ mjuk fjädring
+ temperaturinställning för bil med djur i

På minussidan:
– dålig fjädring
– litet bagageutrymme
– dyr
– onödigt med instrumentskärm när head-up-display finns
– delar av navigering och funktioner haltar
– liter bagageutrymme
– ingen skillnad mellan styrningens tre lägen
– hanterar ojämnheter och svängar dåligt
– ratten kan skymma vänster nederkant av stora skärmen, där viktiga reglage sitter

Zeekr X Privilege AWD får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 25 november 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Zeekr

Artikeln publicerad 26 november 2023