Flyg på vätgas

En av de stora utmaningarna för övergången till förnybar drift av alla typer av fordon, är hur vi ska klara flyget. Franska Airbus testar en vätgasdriven motor på sin A380-jetflyg. Airbus räknar med att världens första kommersiella flygplan med nollutsläpp ska vara i luften 2035.

Flygplanet med vätgasdrift är en modifierad version av A380, som flygplanstillverkaren började med 2021. Testflygningarna kommer enligt Airbus att börja om fyra år.

Amerikanska tv-kanalen CNN berättar om satsningen.

– Detta är det viktigaste steget som tagits på Airbus för att inleda en ny era av vätgasdrivna flygningar, säger Sabine Klauke, teknisk chef för Airbus, i ett uttalande.

Bolaget ger ”ett tydligt budskap om att vår industri är fast besluten att göra ett flyg med nollutsläpp till verklighet”.

Världens flygtrafik orsakar nära tre procent av de globala koldioxidutsläppen. Flygindustrin har lovat att minska utsläppen med 50 procent till 2050, jämfört med 2005 års utsläpp.

En rad projekt pågår, både med olika former av konventionella, hållbara bränslen och med eldrift, där både batteri och vätgas finns som drivmedel.

Airbus trot starkt på vätgasdrift.

– Jag är övertygad om att användningen av väte – både i syntetiska bränslen och som en primär bränslekälla för kommersiella flygplan – har potentialen att avsevärt minska flygets klimatpåverkan, säger Guillaume Faury, verkställande direktör för Airbus.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad och uppdaterad 28 februari 2022