Aiways U5 med brister

Kinesiska Aiways U5 är en bil med många styrkor men också flera missar, summerar Dagens Nyheter sin test av Aiways.

Aiways U5 är en helt ny bilmodell, som med DN:s ord, ”är snabbare än Tesla, kvickare än Lynk & Co och effektivare än Polestar”.

Aiways är också ett nytt bilmärke, som bara funnits i cirka sex år. Dock har det en rejäl uppbackning av batterijätten CATL och taxiappen Didi (Kinas Uber), som båda är delägare. Därmed framstår Aiways som mer än en nykomling.

DN är imponerad är bilens kvalitet: ”Aiways känns överraskande välbyggd”. Samtidigt noterar DN flera missar: enkel inredning, ingen finess, svår att stanna mjukt utan att bromsa och tveksam laddning.

DN talar inte om huvudkonkurrenter till Aiways U5, men nämner i olika sammanhang Tesla Model 3/Y, Lynk & Co och Polestar 2.

Aiways U5 lanserar sig som en suv i mellanklassen med dragkrok på 1 500 kilogram, dock bara med framhjulsdrift.

Bagageutrymme är på 432 liter, med nedfällda baksäten 1 555 liter.

Priset för Aiways U5 är från 470 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor med privatleasing från 4 400 kronor per månad.

I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5 med tilläggspaket Premium (totalpris 470 000 kronor), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ välbyggd
+ bra utrymme i baksätet
+ mycket bra bagageutrymmen, inklusive under durken
+ snäv svängradie
+ fin komfort
+ fin upplösning på backkameran
+ låg ljudnivå i kupén
+ billig

På minussidan:
– dålig snabbladdning i kyla: som mest cirka 29 kW
– dålig långsamladdning: 3,7 kW
– tappar närmare tio mils laddning av att stå utomhus en natt i minus tio grader
– laddluckan har utsatt placering
– kort räckvidd: 40 mil WLTP
– låg bagagelucka
– ingen djup OTA (nätuppdatering)
– enkel inredning
– svårhanterlig energiåtervinning
– inget handskfack
– tre stjärnor i krocktest på grund av utlösning av bilens sidokrockkudde vid fel tillfälle.

Aiways U5 får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 26 februari 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 27 februari 2022