MG ZS inte längre självklart val

Kinesiska MG ZS EV tog Sverige med storm, med mycket bil för pengarna. Nu har den kommit i en uppdaterad version, som är betydligt dyrare och inte längre är ett lika självklart val.

MG är ett anrikt brittiskt märke, Morris Garages, grundat 1924. År 2007 köpte kinesiska staten MG och gjorde den till Kinas största bilmärke, SAIC. I dag erbjuder ägaren en mängd elbilsmodeller på den svenska marknaden: tvåhjulsdrivna suven MG ZS EV, laddhybriden MG EHS, suven MG Marvel R, kombin MG5, suven MG4 och kommande sportbilen MG Cyberster. MG har ambitionen att bli största elbilsmärke i Sverige.

MG ZS var först på plan och har nu kommit med ett rejält ansiktslyft. När MG ZS kom var den mycket prisvärd, nu är priset över 100 000 kronor högre och konkurrensen mycket större. Därför är den inte längre ett självklart val. Dessutom kvalar den inte in som suv, eftersom motorstyrkan är svag och bilen bara har tvåhjulsdrift.

Jag har skrivit många artiklar om MG:s elbilar på Jörgensval.se: Nya kinesiska MG4 bra val (9 april 2023), MG4 mycket bra elbil (6 november 2022), MG4 bra men inte topp i test (22 oktober 2022), MG5 kombi för prismedvetna (12 juni 2022), MG5 första elkombin (28 maj 2022), MG-elbil för folket? om MG5 (16 april 2022), Stark kines ännu starkare om MG ZS EV (31 januari 2022), Bra kines men litet bagage om MG Marvel R Performance (29 januari 2022), MG Marvel R prisvärd kines (31 oktober 2021), MG Marvel R snabb elbil (13 oktober 2021), Kina-MG med billig SUV (12 oktober 2021), MG billig elbil om MG ZS EV (26 september 2021) och MG billig elbil från Kina MG ZS EV (22 april 2021).

Gröna mobilister, tidigare Gröna bilister, har testat MG ZS EV av 2023 års modell. Den får inte toppbetyg. Sajten sammanfattar sin uppfattning om nya MG ZS: ”Den uppdaterade versionen är en långt bättre bil, men också drygt 100 000 kronor dyrare, eller dubbelt så dyr som förut per månad för den som privatleasar. Samtidigt har en rad konkurrenter kommit, och många av dem slår ZS på fingrarna med snabbare laddning, bättre köregenskaper, bättre fungerande säkerhetsutrustning och lägre förbrukning vintertid eftersom de har värmepump.” Bilen hamnar definitiv inte i kategorin ”bäst-i-test”.

Här är fakta om suven MG ZS EV 2023 års modell:

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 156 hästkrafter och vridmoment på 280 newtonmeter, Nm.

√ Säkerheten är hög. Bilen har testats i Euro NCAP med högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 92 kilowatt (kW). Växelströmsladdningen är på 6,6 kW med tillval 11 kW. Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 69,9 kilowattimmar (kWh).

√ Förbrukningen är 1,78 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 44 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,6 sekunder. Toppfarten är 175 kilometer per timme.

√ Bagageutrymmet är på 448 liter, med nedfällda baksäten 1 166 liter. Bilen har tillval i form bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 500 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har inte nätuppdatering (OTA). Den har navigationssystem framför ratten men ingen head-up display.

√ Garantierna är: nybil sju år (inklusive elektronik), vagnskada tre år, rostskydd oklart, lack oklart och batteri sju år eller 15 000 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna MG ZS är från 412 990 kronor (paketet Comfort). Det finns ett dyrare paket, Luxury.

Gröna Mobilister nämner sex konkurrenter till MG ZS: Kia Niro, ”Mycket modernare, något dyrare”; Jeep Avenger, ”Årets Bil 2023, eldriven mini-SUV; MG Marvel R, ”Modernare, större, dyrare”; MG 5, ”Varför inte en effektiv elkombi istället för en SUV?”; Peugeot e-2008, ”Högre pris, längre räckvidd, bättre komfort, sämre utrymmen”; Tesla Model 3 eller Y, ”Kraftigt prissänkt gör merkostnaden överkomlig”.

I sammanställningen nedan utgår jag från MG ZS EV av 2023 års modell, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ väl genomförd uppdatering
+ rimligt pris
+ bra utrymmen
+ rimlig räckvidd
+ låg energiförbrukning
+ bra koll på laddningen
+ bra komfort
+ bra strålkastare
+ modern design
+ bra navigator
+ bra digital instrumentering
+ räckvidd anges i både procent och kilometer
+ bekväma framstolar och baksäten med påkostat material
+ USB B- och C-uttag, wifi och trådlös laddare 
+ stort bagageutrymme
+ fack under durken för laddkablar med mera
+ dragkrok, men låg dragvikt
+ ström till extern enhet, V2L
+ toppfart 175 kilometer per timme mot tidigare 140
+ markfrigång på drygt 16 centimeter men inget vinter- eller terrängläge
+ vippknapp för reglering av bromskraftsåterföringen
+ öppningsbart glastak som tillval (paketet Luxury)
+ 360-graderskamera som tillval (paketet Luxury)

På minussidan:
– långsam laddning även om den är snabbare än tidigare årsmodell
– ingen värmepump
– ”inte särskilt pigg”
– ”tveksam säkerhetsutrustning”
– dålig överskådlighet på instrumenteringen, inklusive hastighetsmätare med små siffror
– dåligt fungerande röststyrning
– pekskärm med dålig kontrast
– få inställningsmöjligheter för framstolar och ratt
– inga fickor på framstolarnas ryggstöd
– baksätet enbart delbart 60/40, ingen genomlastningslucka
– golvet blir inte platt med nedfällt baksäte
– hög kant till bagageutrymmet och inga krokar elle öglor
– inget bagageutrymme under huven (frunk) men gott om plats för ett
– låg effekt på motorn, sämre vridmoment än tidigare
– ingen enpedalskörning
– går inte längre att stänga av antisladdfunktionen
– farthållare och filhållare ger ryckig körning, autostopp kliver in i onödan
– lågt krocksäkerhetsbetyg för oskyddade trafikanter
– en del säkerhetsutrustningen bara som tillval (paketet Luxury)

MG ZS EV får inga poäng i testet, för det delar inte Gröna Mobilister ut, men Gröna Mobilister rekommenderar MG ZS Luxury vid köp.

Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister 3 juli 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Hedin Bil

Artikeln publicerad 16 juli 2023