Peugeot är, ungefär som Saab var på sin tid, en egen, innovationsdriven bil. Peugeot har sedan tidigare elbilen e-2008, som är en liten suv med udda lösningar. Nu kommer den större e-3008, som har bra räckvidd och i övrigt gör den till ett hyggligt val.

Modellen e-3008 är viktig för Peugeot. Dess fossila föregångare har nämligen sålts i över 1,3 miljoner exemplar. Men Peugeot är osäkra på elbilars framgång och lanserar därför e-3008 även som laddhybrid. Elbilen e-3008 är lite sportigare i sin framtoning är fossilbilen. Den bygger på en ny, renodlad plattform för Stellantiskoncernen, STLA Medium.

Peugeot kallar e-3008 suv, vilket den är i sin fyrhjulsdrivna version med kraftfull motor, fyrhjulsdrift, rejält bagageutrymme, plats för fem personer och möjlighet till dragkrok; dock är dragvikten relativt låg (1 250 kilogram). Markfrigången är oklar.

Jag har skrivit en artikel om Peugeots elbilar på Jörgensval.se: Peugeot e-2008 når inte fram (19 juli 2023).

Dagens industri har testat Peugeots e-3008 och ger den 19 av 25 poäng. Vi tolkar betyget som strax under “bäst-i-test“”. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper, komfort, säkerhet och bilkänsla samt medelbetyg (tre poäng) i ekonomi.

Di sammanfattar sin uppfattning om nya Peugeot e-3008 i rubriken, ”Frälser med frikostig räckvidd”, och i brödtexten mot bakgrund av att modellen i sin fossilversion är en av Peugeots mest framgångsrika, ”mycket talar för fortsatt framgång”.

Di har en märklig uppgift om räckvidden: I artikelns brödtext står det att ”man kommer 70 mil på en laddning”; i faktarutan är räckvidden 52 mil, som verkar vara den variant med 73 kWh-batteri som Di testar.

Peugeot e-3008 finns i tre versioner, därtill med två olika utrustningsnivåer per version: tvåhjulsdrift med 210 hästkrafter, hk, och batteri på 73 kilowattimmar, kWh; fyrhjulsdrift med 320 hk och 98 kWh; tvåhjulsdrift med 230 hk och 98 kWh. Den här artikeln handlar om Peugeot e-3008 med 210 hk.

Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Peugeot e-3008 är inte klart än, men sannolikt börjar priset på närmare 600 000 kronor än 500 000 kronor.

DI nämner tre uttryckliga konkurrenter till Peugeot e-3008: Renault Scenic, ”Nyhet från Renault i samma klass, också med lång räckvidd.”; Tesla Model Y, ”Säljer som smör i solsken och syns överallt. Effektiv och snabb.”; VW ID.4, ”Tyst, lugn och bekväm.” Dessutom nämner Di i förbifarten Volvo XC40 Recharge.

I sammanställningen nedan utgår jag från Peugeot e-3008 med 210 hästkrafter, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ lång räckvidd
+ växelströmsladdning på 22 kilowatt som tillval
+ tillräckligt snabb acceleration
+ mer trygg än sportig
+ hög komfort
+ generösa innerutrymme
+ stor skärm
+ tyst
+ stort bagageutrymme
+ ”smarta lösningar”
+ många fack för allehanda småprylar
+ bra system för filassistans, ”drive assist plus”

På minussidan:
– ingen riktigt snabb laddning
– oklart pris

Peugeot e-3008 för 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 19 januari 2024 (bakom betalvägg).

Läs hela artikeln på Peugeot e-3008 hyggligt val!

Jörgen Bengtson
Foto: Peugeot

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *