Behövs kinesisk el-Rolls-Royce?

Finns det behov av en kommunistisk Rolls-Royce med eldrift? Tveksamt, men det är i alla fall vad det statsägda, kinesiska företaget Röda fanan (Hong qi) satsar på med sin suv Hongqi E-HS9.

Bilen är en stor suv, som vill räkna sig till premiumsegmentet. Den finns i tre varianter: Hongqi E-HS9 Exclusive long range, Hongqi E-HS9 Exclusive och Hongqi E-HS9 Premium. Frågan är dock om bilen är särskilt ”premium”. Likheten med brittiska Rolls-Royce är ingen tillfällighet: bilens designer heter Giles Taylor, tidigare chefsdesigner hos just Rolls-Royce.

Jag har tidigare skrivit två artiklar om elbilen Hongqi på Jörgensval.se: Monsterbil utan högsta betyg (16 juni 2023) och Kinatungviktare med brister (22 april 2023).

Dagens PS Högsta växeln har testat Hongqi E-HS9 Exclusive. Sajten gör tummen ner för bilen och skriver bland annat: ”Hongqi E-HS9 lovar mycket, men lyckas inte leverera.”

De tre tidningar som vi läst och som har testat Hongqi E-HS9, ger den dåligt betyg: i Dagens PS Högsta växeln motsvarande 10 av 25 poäng (2 av 5), i Dagens industri 17 av 25 poäng, i Svenska Dagbladet motsvarande 12,5 av 25 poäng (18 av 36).

Här är fakta om suven Hongqi E-HS9 Exclusive:

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 551 hästkrafter och vridmoment på 670 newtonmeter.

√ Bilen har tre sätesrader med totalt sex sittplatser (finns även med sju).

√ Säkerheten är hög. Bilen har ännu inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 140 kilowatt, kW. Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 90 kilowattimmar, kWh, netto och 99 kWh brutto. Finns även med 120 kWh-batteri.

√ Förbrukningen är 2,2 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 46,5 mil WLTP (finns även med 51,5 mil).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,9 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Vikten är 2 705 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 580 liter, med nedfällt baksäte/baksäten cirka 1 814 liter. Bilen har bagageutrymme under huven (frunk) på 75 liter som tillval.

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 500 kilogram, och taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), head-up display på dyraste modellen och skärm framför ratten.

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tio år, lack fem år eller 15 000 mil samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för fyrhjulsdrivna Hongqi E-HS9 Exclusive är 1 199 000 kronor, för Hongqi E-HS9 Exclusive long range 1 349 000 kronor och för Hongqi E-HS9 Premium 1 099 000 kronor.

Dagens PS Högsta växeln nämner inga specifika konkurrenter till Hongqi E-HS9 mer än att den inte kvalar in i premiumsegmentet dit sajten räknar Audi och BMW.

I sammanställningen nedan utgår jag från Hongqi E-HS9 Exclusive, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ luftfjädring
+ mycket bekväm
+ säten med värme, ventilation och massage
+ snabb acceleration
+ mycket bra långfärdsbil
+ kinesiskinspirerad lyx
+ elektriskt fällbara baksäten
+ sensationellt väl tilltaget bagageutrymme även med sex säten
+ sätesklädsel och delar av panel i äkta läder
+ bra räckvidd
+ stabil och avslappnad körning
+ tyst
+ välutrustad
+ sex eller sju platser

På minussidan:
– hanterar små, skarpa ojämnheter i vägen dåligt
– smala sittdynor i baksätet
– plastig träimitation
– plastig nyckel
– utfällbara dörrhandtag fungerar inte bra
– märklig fördröjning vid öppnande av bagageluckan
– svårt ställa in sidospeglar
– mycket ogenomtänkt digitalt system, ”kriminellt underutvecklad”
– usel röststyrning
– tveksam praktisk räckvidd
– ingen supersnabbladdning
– hög energiförbrukning
– dålig adaptiv farthållare
– billiga material
–  ”invecklade lösningar på enkla problem”

Hongqi E-HS9 Exclusive får 2 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades på sajten Dagens PS Högsta växeln den 23 juli 2023.

Bilden är från elbilsmässan Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 10 augusti 2023