Elbilssegertåg 2024

Hur såg elbilsutvecklingen ut 2024? Antalet och andelen elbilar ökade, trots att vissa hävdar motsatsen. Regeringens radikalt sänkta reduktionsplikt, som gjort bensin- och dieselpriserna lägre, samt slopade klimatbonus för elbilar, har påverkade elbilsregistreringen. Men det var fortsatt segertåg för elfordon 2024.

Branschorganisationen Power Circle har sent omsider publicerat resultatet för helår 2024, ”Laddbara fordon i Sverige december 2024”. Det är en del av statistikdatabasen ”ELIS – Elbilen i Sverige”.

Andelen elbilar (rena elbilar och laddhybridbilar) ökar 2024 jämfört med 2023. Laddbara lätta lastbilar går starkt framåt; här ger regeringens klimatpremie draghjälp; den är upp till 50 000 kronor från 14 februari 2024.

Sammantaget fortsätter elfordonssegertåget, om än med minskad fart jämfört med tidigare. I dag finns över 659 489 laddbara fordon i Sverige.

Av alla personbilar personbilar utgjorde elbilar 13 procent av elbilsflottan helår 2024, en ökning med 18 procent de senaste tolv månaderna. Elektrifieringen av fordonsflottan har bromsat in, men den fortsätter att öka.

Fakta talar sitt tydliga språk. Här är fakta om elfordon i Sverige helår 2024 jämfört med helår 2023 inom parentes.

• 60 procent av alla nyregistrerade bilar är laddbara (58)
• 54 procent av alla laddbara bilar är rena elbilar (52)
• 46 procent av alla laddbara bilar är laddhybrider (48)
• 27 procent fler laddbara fordon på ett år (30)
• 13 procent av personbilsflottan är laddbara (11)
• 659 489 personbilar är laddbara (561 506)
• 28 516 lätta lastbilar är laddbara (21 087)
• 3 006 motorcyklar är laddbara (2 722)
• 1 447 bussar är laddbara (1 221)
• 807 tunga lastbilar är laddbara (511)

Laddinfrastrukturen har växt rejält under 2024. År 2024 fanns i Sverige 6 578 publika laddstationer med 43 243 laddpunkter, varav 6 934 uttag med snabbladdning.

En viktig uppgift är hur stor batterilagringskapacitet, som elbilarna sammanlagt har, för den kan användas för att balansera elnätet. Batterilagringskapaciteten uppgår till 12 400 megawattimmar (MWh).

Nyregistreringarna innehåller alla fordon som 2024 har kommit in i Transportstyrelsens vägtrafikregister. Antalet nyregistrerade bilar skiljer sig mot det som branschorganisationen Mobility Sweden redovisar. Mobility Sweden redovisar bara bilar av de senaste tre årsmodellerna och inte bilar som är direktimporterade.

Källor är statliga Trafikanalys för Power Circles statistik.

Jörgen Bengtson
Bild: Power Circle