Kia EV6 och Tesla Y i envig

Kia EV6 GT och Tesla Model Y Performance är två mycket snabba bilar, både mätt i acceleration och toppfart, och med stora likheter i övrigt. Kia EV6 GT har övertag i supersnabbladdning och Tesla Model Y Performance i lastvolym. Båda finns nu på den svenska marknaden. Därmed blir det något av en envig mellan två mycket kompetenta elbilar i sportbils- men också suvsegmentet.

Svenska Dagbladet har testat båda bilarna, nu senast den upphottade Kia EV6-versionen – ”vanliga” Kia EV6 blev Årets bil 2022. Kia EV6 GT är, enligt SvD, ”en ulv i fårakläder”. Bilen är en vanlig Kia EV 6, men med kraftigare motorer, snabbare, bättre fjädring och kraftfullare bromsar. SvD är mycket positiv till bilen, trots att den kostar 145 000 kronor mer än Kia EV6 och inte kvalar in för miljöbilspremien.

SvD nämner inte vissa uppenbara fördelar med Kia EV6 GT: mobil ”powerbank” (V2L) som gör att man kan ansluta elapparater till bilen med upp till 3,6 kWh och snabb supersnabbladdning från 10 till 80 procent på 18 minuter.

Kia EV6 GT är byggd på samma elbilsplattform E-GMP som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5.

Här är lite fakta om Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift (inom parentes för Tesla Model Y Performance):

Snabbladdningen är på 239 kilowatt (anger 250 men är inte så hög), växelströmsladdningen 11 kW (11).

Batteriets storlek är 77,4 kWh (75) och räckvidden 42,4 mil (51,4). Förbrukningen är 2,06 kWh per mil (1,73). Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,5 sekunder (3,7) och toppfarten 260 kilometer per timme (250).

Bagageutrymmet är på 500 liter (854), med nedfällda baksäten och utrymme under motorhuven 1 280 liter (2 217).

Tesla Kia EV6 GT har som tillbehör dragkrok med dragvikt 1 800 kilogram (1 600).

Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, bältessträckare och dödavinkelvarnare.

Priset för Kia EV6 GT är från 820 000 kronor, vilket gör att den inte får miljöbonus. Ingen uppgift om kostnad för privatleasing. Det mesta är inkluderat i grundpriset.

SvD nämner två specifika konkurrenter till Kia EV6 GT: Tesla Model Y Performance för 818 000 kronor och Ford Mustang Mach-e GT för 970 000 kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus.

På plussidan:
+ bra körgenskaper
+ bra fjädring
+ bra dämpning
+ kraftiga bromsar
+ snabb acceleration
+ hög toppfart
+ relativt billig
+ supersnabbladdning med 800 voltssystem
+ relativt hög förbrukning
+ familjebil och galen sportbil
+ omställningsbar till mer bakhjulsdrift
+ nybilsgaranti på sju år
+ hög säkerhetsutrustning i standardutförande
+ eget laddnätverk

På minussidan:
– dålig räckvidd
– baksäten med låg sitthöjd
– litet bagageutrymme
– begränsad bakåtsikt
– små innerutrymmen
– dåligt utbyggt laddnätverk
– för dyr för miljöbonus

Kia EV6 GT får 30 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 1 oktober 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Kia

Artikeln publicerad 3 oktober 2022