Tesla i stort övertag med laddnätverket

För exakt ett år sedan, 18 maj 2022, öppnade Tesla 70 procent av laddstationerna (supercharger) i Sverige för alla typer av elbilar, totalt 41 av cirka 58 laddstationer. Sedan dess har ytterligare 15 laddstationer tillkommit, som är öppna för alla. Men Tesla fortsätter också att öppna laddstationer enbart för Tesla. Alla laddstationer har som lägst supersnabbladdning (HPC) på 150 kilowatt per laddpunkt, de flesta är på 250 kW.

Närmaste konkurrent, Ionity, planerar att under 2023 bygga ut sina laddstationer i Sverige till totalt 35. Alla laddstationer är på 350 kW per laddpunkt.

Tesla planer för 2023 omfattade förra året närmare 30 nya laddstationer i Sverige i år; nu har flera stationer fått startdatum 2024; samtidigt har nya tillkommit.

Laddstationerna som ännu inte har öppnat i år är, men har planerat öppnande under 2023, är från norr till söder:
Bollnäs, Orsa, Vansbro, Västerås, Haninge, Trollhättan, Gränna, Visby, Oskarshamn, Växjö, Kalmar Giraffen, Ängelholm, Ronneby, Karlshamn, Hörby, Ängelholm och Helsingborg.

Hur många som kommer att öppna för alla typer av elbilar är inte klart.

Här finns en uppdaterad karta på alla nuvarande och planerade Teslaladdstationer.

Här finns motsvarande karta för Teslaladdstationer för alla typer av elbilar.

I dag finns möjlighet för alla typer av elbilar att ladda på följande 55 laddstationer i Sverige, som vi presenterar strikt från norr till söder. Nytillkommande stationer sedan 18 maj 2022 är markerade i fet stil och asterisk. Laddstationerna är:

Björkliden, Puoltikasvaara, Jokkmokk, Övertorneå*, Jäckvik, Töre*, Arvidsjaur, Malå*, Storuman, Lycksele*, Gäddede*, Dorotea, Umeå, Åre*, Storlien, Krokom, Örnsköldsvik*, Åsarna, Ånge, Sundsvall väst, Ljusdal*, Hudiksvall, Söderhamn, Sälen, Malugn, Gävle, Ludvika*, Torsby, Uppsala, Enköping, Töcksfors, Grums, Karlstad, Strängnäs, Nacka*, Kristinehamn, Örebro*, Strömstad*, Mariestad, Norrköping, Linköping, Hogstorp Uddevalla, Mantorp*, Edsbruk, Ulricehamn, Jönköping, Göteborg syd*, Vetlanda, Varberg, Toftaholm, Falkenberg, Halmstad*, Mellbystrand, Kristianstad och Ystad.

Icke-Tesla-bilar laddar med samma pris som Teslabilar, men måste betala en månadsavgift. Annars är priset betydligt högre. Priset varierar med tid och station.

För att kunna ladda, måste man ladda ner en speciell Teslaapp. Till appen kopplar man en betallösning. Sedan laddar man automatiskt lika enkelt som Teslaägarna gör i dag.

Tesla startade i november 2021 ett pilotprojekt, där företaget öppnade vissa laddstationer för alla typer av elbilar. Pilotprojektet omfattade laddstationer för icke-Tesla-bilar i åtta länder.

I dag går det bra att ladda i 15 europeiska länder, där laddstationerna och laddpunkterna (snabbladdarna) med tiden blivit fler: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Island, Italien, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Turkiet, Tyskland, Sverige och Österrike.

Globalt har Tesla över 45 000 supersnabbladdare.

Bilden visar laddstationen i Söderhamn.

Text och foto:
Jörgen Bengtson