Kia EV 6 mycket bra val

I veckan fick jag som motorjournalist nästan två timmar med Kias nya elbil: Kia EV6. Den får med utmärkt beröm godkänt. Kia EV6 är – med syskonen Ioniq 5, som den delar elbilsplattform med – en seriös utmanare till Tesla Y i segmentet SUV med fyrhjulsdrift, 1 600 kg dragvikt, långt lastutrymme och rimlig markfrigång (EV 6 har 17 cm).

Kia EV6 är en sportig bil, med sköna linjer, hög komfort för främst framsätespassagerare och sina för- och nackdelar jämfört med främst Ioniq 5 och Tesla Y.

Här är mina plus och minus, i en grov, fallande ordning, där jag utgår från Kia EV6 Plus med fyrhjulsdrift:

Plus:
+ supersnabbladdning på 239 kW, 100 kilometer på 4,5 minuter, 343 kilometer (10–80 procent) på 18 minuter
+ bra räckvidd, cirka 490 kilometer, med batteri på 77,4 kWh
+ dragvikt 1 600 kilogram
+ taklast 80 kilogram
+ batteriet går att ladda till 100 procent – har sannolikt ”reserv”
+ låg elförbrukning, cirka 1,79 kWh per 100 kilometer WLTP
+ snabb acceleration, 0–100 km/t på 5,4 sekunder
+ prisvärd, framför allt med LRF-rabatt (6 procent plus 6 000 kronor)
+ garanti 7 år eller 150 000 kilometer
+ tillgång till laddnätverket Ionity
+ eluttag ombord med effekt på 3,6 kW (vehicle-to-load, V2L)
+ bra kvalitet
+ hög komfortnivå med bland annat ”relaxläge” på framstolar
+ bagageutrymme som är plant, långt (220 centimeter) och brett (105 centimeter), vilket gör det möjligt att campa/sova i bilen
+ bra säkerhetssystem
+ värmepump som ger bra värme och kyla, av batteri och människor
+ rattvärme
+ bra kameror
+ appstyrning
+ uppdatering över nätet (OTA)
+ fjärrstyrd parkeringsassistans
+ rikstäckande servicenät

Minus:
– service var 3 000:e mil
– ingen ”djup” uppdatering över nätet (OTA)
– sämre utbyggt supersnabbladdningsnät (Ionity) än Tesla
– sämre kapacitet för total självkörningsförmåga än Tesla
– litet bagageutrymme i volym, 520/1 300 liter
– litet bagageutrymme fram, cirka 20 liter
– trångt i baksätet för långa, med sämre ”huvudutrymme”
– svårt få plats med hundbur och barnvagnar utan nedfällda baksäten
– ingen headupdisplay (HUD), annat än som tillval för Kia EV6 GT-line

Självklarheter som finns:
• vätskekylt batteri som tillåter upprepade snabbladdningar
• 11 kW-ombordladdare för växelström
• grundläggande självkörandefunktioner som adaptiv farthållare, automatisk nödbroms, kollisionsvarnare, filövervakning, aktiv dödavinkelvarnare med mera
• USB-uttag
• skidlucka
• elektronisk öppning av baklucka
• bromsenergiåtervinning i olika lägen

Oklarheter:
• Vad blir servicekostnaden?
• Hur ser Ionity-avtalet ut efter första årets gratisabonnemang?
• Blir det möjligt att på verkstad göra ”djup” uppdatering av till exempel räckvidd och självkörningsförmåga?
• Har den Teslas motsvarighet till ”camping mode”?

Eftersom ingen provkörning var möjlig, återstår att utvärdera bland annat körkänsla, display, navigationssystem och ljudnivå.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 9 maj 2021
Uppdaterad 20 oktober 2021