Fiat 500e 3+1 pigg nykomling

Fiat har varit sen med elbilar, men den italienska biltillverkare har börjat nischa in sig med små stadsbilar. Legendariska Fiat 500 från 1957 finns sedan en tid som elbil och elbilsvärldens första cabriolet. Den förra har kommit i en version med tre plus en dörr – två dörrar fram, en liten dörr höger bak och baklucka – Fiat 500e 3+1.

Fiat 500e är exempel på billig elbil, som börjar bli allt fler. De olika versionerna av Fiat 500e – främst denna och en cabriolet – bygger på Stellantis nya elbilsplattform. En motorstarkare Abarth-version på 156 hästkrafter finns som alternativ till denna motorsvaga version, läs mer på Okända Abarth gör elbilsentré (25 juli 2023).

Jag har haft fem artiklar om Fiat på Jörgensval.se: Fiat e-Scudo pigg skåpbil (15 maj 2023), Fiat 500 e Cab bra – men brister (29 mars 2023), Flexibel skåpbil från Fiat om Iveco eDaily (13 november 2022), Ikoniska Fiat 500 som elbil (9 januari 2022) och Bra men dyr Fiat 500e (17 juli 2022) plus om Abarth (se ovan).

Svenska Dagbladet har testat Fiat 500e 3+1 och summerar intrycket i rubriken: ”Minsta bilen både sötast och dyrast”. Den får bara full pott i en av sex kategorier, sex poäng för miljö, ingen fem poäng och bara två poäng i ekonomi. SvD gör inte bilen till ”bäst-i-test”, men tycker att den är intressant om än dyr.

Här är fakta om sedanen Fiat 500e 3+1:

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 118 hästkrafter (hk) och vridmoment på 220 newtonmeter (Nm)

√ Bilen har två sätesrader med totalt fyra sittplatser.

√ Säkerheten är oklar. Bensinversionen av bilen har fått lågt betyg i Euro NCAP (tre poäng).

√ Snabbladdningen är på 85 (kW). Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 37,3 kilowattimmar (kWh) netto och 42 kWh brutto.

√ Förbrukningen är 1,5 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 29,8 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9 sekunder.

√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Vikten är 1 405 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 185 liter, med nedfällda baksäten 550 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har ingen möjlighet till dragkrok och taklast.

√ Bilen har flera av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA) och instrumentpanel framför ratten men ingen head-up-display.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd sju år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för tvåjulsdrivna Fiat 500e 3+1 med stort batteri är från 445 000 kronor, med litet batteri från 390 000 kronor. Det finns rader av tillval, som ökar priset.

Svenska Dagbladet nämner två uttryckliga konkurrenter till Fiat 500e 3+1 – Volvo EX30 för 430 000 kronor och BYD Dolphin för för cirka 350 000 kronor – men ser också flera andra konkurrenter: Honda E, Mini Cooper SE, Peugeot e-208, Volkswagen ID.2 och ID.3 samt Zeekr X.

I sammanställningen nedan utgår jag från Fiat 500e 3+1 med stort batteri, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rapp motor som får kraften direkt
+ ”rolig och pigg att köra”
+ låg förbrukning
+ bra liten stadsbil
+ litet batteri med mindre miljöbelastning
+ stabil väghållning
+ ”mycket karisma, chic interiör”
+ ”de flesta finesser man kan tänkas behöva”
+ extra liten bakdörr gör det lätta att stiga i och ur baksätet
+ musik från Fellinifilmen ”Amarcord” vid låga hastigheter
+ rimligt ljudisolerad

På minussidan:
– högt pris, ”på tok för dyr”
– ryckig gång i Range/Sherpa-läge
– dålig styrkänsla
– motsvarande bensinbil fick dåligt betyg (tre av fem) i krocktest Euro NCAP
– backkameran blir lätt lerig
– inte vassaste körupplevelsen
– litet bagageutrymme
– baksäte dimensionerat för små människor
– går inte att komma ur baksätet utan att öppna främre passagerardörren
– långsam snabbladdning (85 kW)
– långsam acceleration

Fiat 500e 3+1 får 23 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet den 26 augusti 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Fiat

Artikeln publicerad 26 augusti 2023