BMW i7 fulländad men dyr

BMW har tagit mycket stryk i elbilskapplöpningen, kanske främst mot Tesla. Men nu går den tyska biltillverkaren på offensiven med flera nya modeller. BMW har historiskt haft en 7-serie, som varit fulladdad med teknik. Nu finns den som elbil, än mer fulländad än sina fossila föregångare.

Dagens industri har testat BMW i7 och summerar den i ord som ”komfortabel knockout”, ”vilken bil!”, ”BMW har höjt ribban” och ”den behagligaste bil Di Weekend suttit i genom åren”.

BMW i7 är nog så nära fulländad elbil man kan komma i dag, mätt i allt utom pris. För den är dyr, från 1,6 miljoner kronor och uppåt. Sedan har den en grill och kantighet, som alla inte gillar.

Här är lite fakta om BMW i7 xDrive60, som grundversionen heter:

Snabbladdningen är på 195 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 106 kWh netto och räckvidden upp till 62,5 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,85 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 4,7 sekunder. Toppfarten är 240 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är 500 liter, oklart hur stort med nedfällda baksäten. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk), trots den stora framvagnen.

BMW i7 har ingen möjlighet till dragkrok.

Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, kollisionsvarnare och automatisk parkering.

Bilen finns i flera utföranden: den som nu kommer till Sverige är BMW i7 xDrive60.

Priset för BMW i7 xDrive60 är från 1 606 300 kronor. BMW anger inget privatleasingpris. Om man vill ha olika tillägg ökar det redan höga grundpriset.

Vilka bilar konkurrerar BMW i7? Di nämner tre modeller: Lucid Air, Mercedes EQS och Porsche Taycan.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW i7 med fyrhjulsdrift, där jag summerar plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bekväm
+ hög säteskomfort
+ tyst
+ tjocka golvmattor
+ utfällbar infotainmentskärm på 31 tum
+ ”ljudbilder” och ljussättning i kupén
+ luftfjädring
+ exakt styrning
+ lyxig utan att bli prålig
+ supersnabbladdning, laddar 10–80 procent på 34 minuter
+ hög toppfart
+ fyrhjulsdrift
+ räckvidd upp till 62,5 mil

På minussidan:
– pris
– kantighet

BMW i7 får 23 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 18 november 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 18 november 2022