Ny kines med Atto 3

Kineserna kommer på bred front med nya elbilar. Alla är inte ens omnämnda som kommande elbilar i till exempel den omfattande artikeln om nya elbilar under 2022, som jag skrev 6 januari 2022 och uppdaterade 7 maj, jorgensval.se/rekordmanga-nya-elbilar-2022. Ett helt nytt tillskott är bilen Atto 3 från tillverkaren BYD, Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”).

Svenska Dagbladet har testat bilen Atto 3, och summerar redan i rubrik och ingress vad den anser: ”en vass utmanare” och intrycket ”över förväntan”. Den får också toppbetyg, 31 av 36 poäng.

Bilen är en utmanare till Volkswagen ID.3 och ID.4 samt till uppdaterade Kia Niro EV. Storleksmässigt är den ungefär som Kia Niro EV, större än ID.3 men mindre än ID.4, enligt SvD. Senare kommer två större modeller, Han (utmanar Tesla Model S) och Tang (sjusitsig suv).

På två punkter fallerar BYD Atto 3 direkt: den kallar sig suv, men har varken fyrhjulsdrift eller dragkrok.

Först något om BYD, en okänd biltillverkare i Sverige med stor aktör i Kina. BYD har byggt bilar sedan 2002; under första halvåret 2022 sålde företaget 600 000 bilar. BYD är världens tredje största tillverkare av bilbatterier (LFG) efter CATL och LG; bland batterikunderna finns bland andra Ford, Tesla och Toyota. BYD producerar både elbilar, lastbilar och bussar – inklusive Londons moderna, röda dubbeldäckare. BYD är, med andra ord, en erfaren fordonstillverkare, som också har egen, unik kunskap om batterier.

Här är lite fakta om BYD Atto 3 med framhjulsdrift:

Snabbladdningen är på 88 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Batteriets storlek är 60,5 kWh och räckvidden 42 mil. Förbrukningen är 1,52 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,3 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 440 liter, med nedfällda baksäten 1 338 liter.

BYD Atto 3 saknar dragkrok.

Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, dödavinkelvarnare och kollisionsvarnare.

Priset för BYD Atto 3 är 489 900 kronor, vilket gör att den får miljöbonus, med 3 995 kronor per månad i privatleasing (tre år, 1 000 mil per år). Det mesta är inkluderat i grundpriset.

SvD nämner två specifika konkurrenter till BYD Atto 3: Kia Niro EV för 530 500 kronor och VW ID. 3 för 480 000 kronor.

I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Atto 3 med framhjulsdrift som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus. SvD nämner inte en viktig funktion som bilen har: mjukvaruppdatering över nätet (OTA).

På plussidan:
+ pris
+ tyst
+ bra finish
+ påkostade materialval
+ mjuka och sköna säten
+ hög utrustningsnivå
+ rimligt snabb acceleration
+ rimligt stort bagageutrymme med insynsskydd
+ pekskärmen kan rotera från stående till liggande
+ finurliga lösningar som dörrförvaring med gitarrsträngar och högtalare inbyggd i dörrhandtag
+ energieffektiva samt krock- och brandsäkra batterier (LFG)
+ batterier ger bra räckvidd vid kyla
+ luftvärmepump
+ snabba leveranser

På minussidan:
– ingen fyrhjulsdrift
– ingen dragkrok
– privatleasingpriset gäller mindre antal bilar
– långsam snabbladdning
– ingen justering av nackstöd
– ingen bagageutrymme under motorhuven (frunk)
– ingen förvärmning av batteriet

BYD Atto 3 får 31 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 8 oktober 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: BYD

Artikeln publicerad 12 oktober 2022