Många nyheter på elbilsmässa

Europas största elbilsmässa var i Stockholm 2–4 februari 2024. Många elbilar hade Sverige-, Norden- eller Europapremiär. Det har hänt enormt mycket sedan vi hämtade ut vår första elbil för 6,5 år sedan. Nu finns elbilar med lång räckvidd, dragkrok med rejält dragvikt, fyrhjulsdrift, suvar, transportbilar, cabbar, billiga bilar, många laddare, batterilagring, eldrivna motorcyklar, mopeder, sparkcyklar, cyklar och båtar – ja till och med kombinerad bil och båt.

Elbilsmässan Ecarexpo på Friends arena i Solna gick av stapeln för fjärde gången. Den här gången var det med rekordmånga bilmärken och andra fordon på plats. Det gör Ecarexpo Stockholm till Europas största elbilsmässa, som alltså slår Ecarexpo Oslo i världens största elbilsland. Mässan är inte bara eldrivna fordon, utan också seminarier, cykel- och mopedbana samt provkörning av elbilar.

På årets mässa var nästan alla viktiga elbilsmärken på plats. Mest noterbart var att Mercedes-Benz, Kia och några kinesiska märken inte fanns där.

Här är premiärerna på Ecarexpo:

• Audi Q8 e-tron edition Dakar, en vidareutveckling av Audi Q8, med terrängegenskaper i form av bland annat terrängdäck, 65 millimeter högre markfrigång och reservdäck på taket jämfört med Audi Q8.

• Cadillac Lyric, en stor, lyxig suv från den amerikanska tillverkaren. Cadillac återvänder till Europa, nu som elbilsmärke med en fyrhjulsdriven bil på 530 hästkrafter, räckvidd på 53 mil och dragkrok för 1 600 kilogram.

• Cupra Tavascan, Seats nya märke för elbilar, Cupra, presenterar första eldrivna suv-coupén. Den är kusin till Audi e-tron, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4/ID.5, byggd på samma helelektriska MEP-plattform.

• Ford Explorer, första helelektriska versionen av Explorer. Bilen är en suv, som kommer i två versioner, Explorer och Explorer Premium, med gott om utrymme och supernsnabbladdning, 10 till 80 procent på 25 minuter.

• Hyundai Ioniq 5 N, prestandaversion av Ioniq 5 med fyrhjulsdrift, motor på 650 hästkrafter och acceleration från 0 till 100 kilometer per timme på 3,4 sekunder.

• Lotus Emeya, vidareutveckling av Lotus Eletre. Lotus Emeya är en suv på 905 hästkrafter, acceleration 0–100 km/t på 2,78 sekunder och toppfart på 256 kilometer per timme.

• Mini Cooper SE, andra generationen av elektriska Mini Cooper med nästan dubbelt så stor räckvidd (402 kilometer WLTP).

• Mini Cooper Countryman, en större version av Mini, därtill med fyrhjulsdrift.

• MG Cyberster, den första rena cabrioleten med eldrift. Denna tvåsitsiga cabb har tygsufflett och återför kinesiska MG till sitt brittiska arv: sportbilar/roadster.

• Polestar 4, andra bilen från Polestar byggd på ren elbilsplattform. Bilen är en suv-coupé – utan bakruta; en kamera projicerar en bredare och bättre bild av vad som finns bakom bilen än vad en backspegel visar.

• Renault Scenic, en något högre och rymligare variant av Renault Mégane E-Tech. Renault Scenic har räckvidd på upp till 625 kilometer WLTP.

• Smart #3, en kompakt suv-coupé med möjlighet till fyrhjulsdrift, 428 hästkrafter och acceleration 0–100 på 3,7 sekunder. Någon Smart #2 finns inte, så här gör Smart ett hopp från den mindre och högre ”ettan”.

• Volkswagen ID.Buzz lång version, jämfört med VW ID.Buzz är denna längre, har större batteri (86 kWh), längre räckvidd, finns i fyrhjulsdrift (GTX-version) och går att få med värmepump.

• VW ID.2all, enda konceptbilen på premiären. Den bygger på ny elbilsplattform (MEB entry), är stor som en Golf invändigt och liten som en Polo utvändigt samt ska kosta mindre än 25 000 euro, exklusive skatter.

Det fanns gott om spännande eldrivna fordon på mässan. Ett av dem som stack ut rejält var helsvenska amfibiebilen Craftcart (bilden), en bil för två personer, registrerad som moped (max 45 kilometer per timme), vilken enkelt blir en eldriven båt.

Jag återkommer med artiklar, som har anknytning till mässan.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 4 februari 2024