Renault Scenic E-Tech bra bil

Renault var pionjär med elbilen Zoe, hamnade sedan på efterkälken men kommer nu starkt med elbilsversioner av klassiska Renault Mégane och Renault Scenic.

Franska Renault Scenic E-Tech är i mångt och mycket en vidareutveckling av Renault Mégane E-Tech och naturligtvis en fullfjädrad elbilsversion av den bensindrivna Scenic, som kom 1996. Renault Scenic E-Tech har samma elbilsplattform, CMF-EV, som Mégane, vilken den för övrigt delar med japanska Nissan och Mitsubishi.

Renault Scenic E-Tech är så ny att den ännu inte finns med svenskt pris, som kommer vid säljstart i februari 2024.

Renault Scenic E-Tech finns i två varianter: Renault Scenic E-Tech 170 hk med standardräckvidd respektive Renault Scenic E-Tech 220 hk med lång räckvidd, som denna artikel handlar om.

Renault Scenic E-Tech kallar sig suv, men är det inte; den saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, dragkrok med rejäl dragvikt och hög markfrigång.

Dagens industri har testat Renault Scenic E-Tech 220 hk. Di ger den 19 av 25 poäng och – som jag tolkar det – tummen upp. DI ger bilen toppbetyg (fem poäng) i kategorin bilkänsla, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och säkerhet samt mellanbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi. Di summerar i testet: ”… räckvidden imponerar och körningen är behaglig.”

Jag har skrivit flera artiklar om Renaults elbilar på Jörgensval.se: Renault Mégane hygglig elbil (21 december 2023),  Renault Mégane E-Tech 60 bra val (29 oktober 2023), Renault Mégane bra men dyr elbil (6 februari 2023), Renault Mégane bättre än VW ID.3 (17 december 2022), Mégane E-Tech efter Zoe (30 april 2022), Renault utmanar VW (27 november 2021), Elpionjär laddar om (15 november 2021) och Efter Renault Zoe: Mégane (2 november 2021).

Här är fakta om Renault Scenic E-Tech 220 hk:

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har framhjulsdrift och 220 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 300 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har inte testats i Euro NCAP men förväntas få högsta betyg (fem).

√ Snabbladdningen är 150 kilowatt, kW; ska ladda 15–80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 22 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 92 kilowattimmar, kWh, brutto och 87 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1‚47 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 62,5 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,9 sekunder.

√ Toppfarten är 170 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 842 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 545 liter, med nedfällda baksäten 1 670 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 1 100 kilogram. Den kan ta taklast på 80 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och vindrutevisning (head-up-display).

√ Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Renault Scenic E-Tech 220 hk är inte klart i Sverige, men förväntas bli cirka 550 000 kronor. Det finns tillbehörspaket, som ökar priset.

Dagens industri nämner tre specifika konkurrenter: Peugeot E-3008, ”Fransk räckviddsuppvisning, upp till 70 mil på en laddning.”; Tesla Model Y, ”Mest sålda bilen i Sverige i år, på goda grunder.”; Volvo XC40 Recharge, ”Årets Bil 2018, men hänger fortfarande med bra.”

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Scenic E-Tech 220 hk, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ behaglig körning
+ lekfullt och futuristiskt ljud
+ tillverkare med stor erfarenhet av elbilar
+ rymlig och ljus kupé
+ imponerande räckvidd på 62 mil
+ moduluppbyggt batteripaket som gör det lätt att reparera och byta batterier
+ rimlig motoreffekt
+ ”mjuk och snäll familjebil”
+ chassit klarar dåliga vägar och kränger lite i kurvorna
+ snabb styrning, ”men känns lite artificiell och digital”
+ bra skärmar
+ bra och lättanvänd navigation och röststyrning med Google
+ visionär designskapelse
+ bra blandning mellan analoga och digitala reglage
+ fint panoramaglastak som går att justera för ljus- och värmegenomsläpp
+ ”familjebussarvet är borta”
+ återvunnet material i inredning och glastak
+ bra baksäte
+ stort bagageutrymme
+ ”bra lastningsutrymme under bagagerumsmattan”
+ mittstolens ryggstöd kan fällas fram och användas som serveringsyta
+ baksäte med trådlös laddning och usb-uttag

På minussidan:
– snabbladdning på 150 kW
– inte sportbilslik med sportpaktetet Alpine
– föga inspirerande förarplats
– inte lika spännande som Tesla Model Y

Renault Scenic E-Tech 220 hk får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 22 december 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Artikeln publicerad 22 december 2023