Bara en bråkdel av de många kinesiska biltillverkarna kommer till Europa och Sverige. De flesta kinesiska elbilar konkurrerar i det högre prissegmentet. Men det finns undantag i form av relativt billiga elbilarna som MG och Ora. Denna artikel handlar om Ora 300 Pro.

Ora är ett fem år gammalt företag, som kom med första modellen 2020. Bakom Ora står företaget Great Wall Motors (GWM), grundat 1984.

Bilen finns i två versioner, Ora 300 Pro och Ora 400 Pro+, bilarna är även kända som ”Funky Cat”. Bilens målgrupp är den som vill ha en kompakt elbil med plats för fem personer.

Jag har skrivit en artikel om Ora på Jörgensval.se: Ora 300 Pro – billig elbilskines (6 maj 2023). Dessförinnan hade jag bara sett den på elbilsmässan i Solna i februari 2023 och pratat med försäljare.

Dagens Nyheter har testat bilen i en jämförelse med franska DS 3 E-Tense Opera och gör den till vinnare jämfört med DS. Tidningen gör den dock inte till bäst-i-test. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i säkerhet, miljö och ekonomi samt medelbetyg (3 poäng) i köregenskaper och komfort. DN summerar: ”Den är tillräckligt kompakt, rymlig, bekväm, lättkörd och har så pass lång räckvidd att den kan passa som en familjs andrabil.”

Garantierna är: nybil fem år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack fem år, batteri åtta år eller 16 000 mil.

Priset för Ora 300 Pro är från 414 900 kronor (Ora 400 Pro+: 499 900 kronor). För den som vill ha ytterligare utrustning finns tillvalspaket.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till Ora 300 Pro, som den möter i en testjämförelse, DS 3 E-Tense Opera. Andra konkurrenter är rimligen DS 3 E-Tenses koncernsyskon Citroën eC4, Fiat 600e La Prima, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 och Jeep Avenger samt MG4, Volkswagen ID.3 och Volvo EX30.

I sammanställningen nedan utgår jag från Ora 300 Pro, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ billig, i synnerhet med privatleasing
+ bra runtomsikt
+ hög komfort
+ rymligt baksäte
+ hög och upprätt sittposition för föraren, som ger bra överblick
+ ”trevlig körupplevelse”, ”lättkörd”
+ ”ytterst behaglig rullkomfort” 
+ bra 360-graders backkamera, zoomar in trottoarkant vid parkering
+ litiumfosfat­batteri som tål hundraprocentig laddning bättre än litiumjonbatterier
+ rimlig räckvidd som andrabil

På minussidan:
– hög förbrukning
– litet bagageutrymme
– dålig skärmlösning
– inga dynamiska eller sportiga ambitioner
– svårkontrollerade körriktningsvisare
– inget volymvred eller lättkontrollerad volymfunktion på pekskärmen
– dålig kontroll av klimatanläggningen
– rund växelväljare som roterar fritt
– kort räckvidd
– långsam snabbladdning
– litiumfosfat­batterier som fungerar dåligt i kyla
– liten text på skärmen
– litet bagageutrymme

Ora 300 Pro får 18 av 25 poäng i testet.

Testet publicerade i Dagens Nyheter 11 december 2023 (bakom betalvägg).

Bilden är från Ecar Expo på Friends Arena 3–5 februari 2023.

Läs hela artikeln på Ora 300 Pro rimlig elbil!

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *