Renault Mégane bättre än VW ID.3

Franska Renault var pionjär med elbilen Zoe, som tog världen med storm och blev Europas mest sålda elbil. Den hade sina brister, men ett pris som lockade många. Till nackdelarna hörde litet batteri, batterihyra och ingen snabbladdning. Zoes efterträdare, Renault Mégane E-Tech, råder bot på detta och slår naturligtvis Zoe med hästlängder, men också Golfklasskollegan Volkswagen ID.3.

Franska Renault har – liksom japanska Nissan och Mitsubishi – elplattformen CMF-EV. Plattformen var klar hösten 2019, men sedan kom coronapandemin och sköt upp premiären. I år kom Renault med sin Mégane E-Tech 60, där ”60” står för batteristorleken i kilowattimmar (kWh). Den finns även med 40 kWh. Renault kallar i reklamen bilen för Mégane E-Tech 100 % electric.

Renault Mégane E-Tech 60 kan ta emot snabbladdning på 130 kW. Det är under gränsen för supersnabbladdning, 150 kW, som är standard på många nya elbilar. Destinationsladdningen är upp till 22 kW, vilket är högre än de 11 kW som annars dominerar. Sammantaget har därmed bilen bra laddningsförutsättningar. På flera andra punkter visar Renault Mégane E-Tech också framfötterna.

Renault Mégane E-Tech 60 hör till den så kallade Golfklassen, uppkallad efter Volkswagens klassiska bil. Numera är VW ID.3 nya ”Golfklassen”. Jämfört med ID.3 är Renault Mégane E-Tech 60 i många avseenden bättre. Dagens PS Högsta växeln har testat bilen och summerar att Renault med Mégane E-Tech 60 ”på allvar vill inta platsen som marknadens premium light, som Volkswagen mer och mer tycks förlora greppet om”.

Här är lite fakta om Renault Mégane E-Tech 60.

Bilen har framhjulsdrift och motor på 218 hästkrafter. Den kanske kommer med fyrhjulsdrift.

Snabbladdningen är på 130 kW, växelströmsladdningen 7,4 kW med tillägg 22 kW.

Batteriets storlek är 60 kWh netto och 60 kWh brutto. Räckvidden är 45 mil (WLTP). Förbrukningen är 1,69 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7,4 sekunder och toppfarten 160 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är 440 liter, med nedfällda baksäten 1 332 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 900 kilogram.

Renault Mégane E-Tech 60 har många förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistent, olika varningsfunktioner och parkeringshjälp.

Priset för Renault Mégane E-Tech 60 är från 539 900 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.

Dagens PS Högsta växeln nämner en huvudkonkurrent till Renault Mégane E-Tech 60: VW ID.3.

I sammanställningen nedan utgår jag från Renault Mégane E-Tech 60 med framhjulsdrift och paketet Iconic, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ formgivning med utgångspunkt från eldrift
+ modern interiör med lyxigt intryck
+ ergonomiska säten
+ bra byggkvalitet
+ stora skärmar
+ bra digitala funktioner
+ infotainmentsystem från Google som är intuitivt
+ mjukvaruppdateringar över nätet (OTA)
+ bra filhållningsassistent
+ rimligt tyst i motorvägsfart
+ fast och inte stötig fjädring
+ låg energiförbrukning
+ rimligt bra räckvidd
+ konkurrenskraftigt pris

På minussidan:
– ljudsystemet slutade plötsligt att fungera
– adaptiv farthållare som inte fungerar bra
– ingen head-up-display (HUD) ovanför/framför ratten
– ingen snabb acceleration
– säten utan anpassning i längd, vinkel på sittdynan och sidostöd.
– dålig bakåtsikt
– dåliga digitala backspeglar
– tjocka A-stolpar
– långsam snabbladdning
– inte lämplig för långfärder

Renault Mégane E-Tech 60 får 4 av 5 poäng i testet.

Testet publicerade på Dagens PS Högsta växelns webbplats 10 december 2022.

Jörgen Bengtson
Foto: Renault

Artikeln publicerad 17 december 2022