BYD Dolphin ganska bra

BYD Dolphin är en kinesisk elbil med lågt pris och många styrkor. Men den har också brister och får olika betyg i tester beroende på version och testare. Den näst högst utrustade version, Comfort, fått dock bra betyg i Dagens Nyheters test.

BYD är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Bolaget har fem personbilsmodeller på den svenska marknaden, där denna artikel handlar om minstingen, halvkombin BYD Dolphin i versionen Comfort.

BYD Dolphin finns i fyra versioner: basbilen Active, Boost, Comfort och värstingversionen Design. En del kallar BYD för suv, men den är en halvkombi, inte en suv, eftersom bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor, möjlighet till dragkrok och hög markfrigång. Dolphin är något av en eldriven VW Golf.

BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”).

Billiga elbilar med bra prestanda är det ont om. BYD är ett av undantagen. I december 2023 blev BYD Dolphin utsedd till Bästa bilköp i Europa 2024 av organisationen Autobest. Den korar vinnare bland elbilar, som kostar maximalt 30 000 euro före skatt.

BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik, ”egen” batteriteknik LFC och stor tillverkning av batterier åt andra märken.

Dagens Nyheters testade BYD Dolphin – oklart vilken version – förra våren (27 maj 2023); då fick den 16 av 25 poäng. Nu testar tidningen BYD Dolphin Comfort, i en jämförelse med Hyundai Kona Electric Long Range Essential, och ger BYD Dolphin Comfort 19 hav 25 poäng, inte ”bäst-i-test”, men nära. Bilen får toppbetyg (fem poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fyra poäng) i köregenskaper och säkerhet samt medelbetyg (tre poäng) i komfort och ekonomi.

DN summerar: ”Visst märks det att bilen är billig, men den är tillräckligt bra för att kunna hävda sig ändå.”

Jag har skrivit flera artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Dolphin halvbra (16 december 2023), BYD Dolphin svag elbil (6 december 2023), BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).

Här är fakta om BYD Dolphin Comfort:

√ Bilen är en kompakt halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 204 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 290 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).

√ Snabbladdningen är 88 kilowatt (kW); ska ladda 10–80 procent på cirka 40 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har, vad vi förstår, inte Plug & charge.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, det vill säga möjlighet att leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 62 kilowattimmar, kWh, brutto och 60,5 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,59 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 42,7 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 7 sekunder.

√ Toppfarten är 167 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 733 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 345 liter, med nedfällda baksätena 1 310 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ha taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har liten instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto

√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack noll år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

√ Priset för BYD Dolphin är för Active 359 900 kronor, Boost 374 900 kronor, Comfort 399 900 kronor och Design 429 900 kronor. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Dagens Nyheter nämner en specifik konkurrent till BYD Dolphin Comfort, som den också testar i en envig, vilken BYD vinner överlägset: Hyundai Kona Electric Long Range Essential.

I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Dolphin Comfort, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rör sig kvickt på vägen, fin styrning
+ ”tar kurvor med skärpa och finess”
+ motorn är kraftig nog och ”svarar snabbt på tilltal”
+ bra på vinterväg
+ ”väl avvägt batteri”
+ lätt för att vara elbil
+ godkänd komfort
+ tyst men ”visst brus från vindrutestolpar och backspeglar”
+ stol har rejält med sidostöd
+ billig
+ räckvidden räcker för de flesta
+ bra skärm som går att rotera
+ ”livlig design”

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dålig ventilation
– dålig justermån för ratt
– stol saknar svankstöd och går inte att justera i lutning 
– torftig, billig interiör
– ingen rattvärme
– kräver minst tre klick för att få på stolsvärme
– liten instrumentpanelsskärm ”med obegripligt små siffror”
– irriterande varningssignaler som det tar tid att stänga av
– har inte välfungerande kupé­klimat
– begränsat bagageutrymme
– ingen genomlastningslucka
– inget förvaringsutrymme fram (frunk)

BYD Dolphin Comfort får 19 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 24 februari 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BYD

Artikeln publicerad 24 februari 2024