BYD Dolphin halvbra

BYD Dolphin är en kinesisk elbil med lågt pris och många styrkor, som utmanar framför allt Volkswagen ID.3 och Volvo EX30. Men den har också brister och får därför relativt lågt betyg i tester.

BYD står för Build Your Dreams (”bygg dina drömmar”) och är Kinas största tillverkare av elbilar och elbussar. Bolaget har fem modeller på den svenska marknaden, där denna artikel handlar om minstingen, halvkombin BYD Dolphin, men i värstingversionen Design.

BYD Dolphin finns i fyra versioner: basbilen Active, Boost, Comfort och värstingversionen Design. En del kallar BYD för suv, men den är en halvkombi, inte en suv, eftersom bilen saknar fyrhjulsdrift, kraftfull motor och möjlighet till dragkrok. Dolphin är något av en eldriven VW Golf.

I mitten av december 2023 blev BYD Dolphin utsedd till Bästa bilköp i Europa 2024 av organisationen Autobest. Den korar vinnare bland elbilar, som kostar maximalt 30 000 euro före skatt.

BYD har flera fördelar jämfört med de flesta konkurrenter: mycket stor produktion av elbilar, en mer komplett bilfabrik än de flesta, med både halvledare, batterifabrik, ”egen” batteriteknik LFC och stor tillverkning av batterier åt andra märken.

Svenska Dagbladet har testat BYD Dolphin Design. SvD och ger den 26 av 36 poäng, ett halvbra betyg. Det motsvarar 18 av 25, något bättre än i Dagens Nyheters test (27 maj 2023), då den fick 16 av 25 poäng. SvD ger bilen toppbetyg (sex poäng) i kategorin miljö, näst högsta betyg (fem poäng) i säkerhet, högre mellanbetyg (fyra poäng) i ekonomi och helhet samt lägre mellanbetyg (tre poäng) i motor/växellåda och köregenskaper. SvD summerar i rubriken: ”Kinesisk delfin en lekfull utmanare”.

SvD nämner inte vilken version den testar, men att döma av prestanda är det BYD Dolphin Design. Tester påstår att bilen har dubbelriktad laddning (V2G), men det har den inte vad vi vet, däremot ström till extern enhet, batteribank (V2L).

Jag har skrivit flera artiklar om BYD på Jörgensval.se: BYD Dolphin svag elbil (6 december 2023), BYD Tang har brister (29 juli 2023), Spännande BYD Dolphin (28 maj 2923), Elbilen BYD Han har brister (12 maj 2023), BYD Han håller inte måttet (1 april 2023), BYD Addo 3 imponerar inte (4 december 2022) och Ny kines med Atto 3 (12 oktober 2022).

Här är fakta om BYD Dolphin:

√ Bilen är en kompakt halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift med motor på 96/177/204 hästkrafter, hk, respektive vridmoment på 180/290/310 newtonmeter, Nm, beroende på version.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg i Euro NCAP (fem).

√ Snabbladdningen är 88 kilowatt (kW); ska ladda 10–80 procent på cirka 38/40 minuter beroende på version. Växelströmsladdningen är 7/11 kW beroende på version.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 46/62 kilowattimmar, kWh, brutto och 44,9/60,5 kWh netto beroende på version.

√ Förbrukningen är 1‚52/1,54/1,59 kWh per mil WLTP beroende på version.

√ Räckvidden är 34/31/42,7 mil WLTP beroende på version.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 12/7 sekunder beroende på version.

√ Toppfarten är 140/150/160 kilometer per timme beroende på version.

√ Tjänstevikten är 1 506–1 658 kilogram beroende på version.

√ Bagageutrymmet är 345 liter, med nedfällda baksätena 1 310 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan inte ha taklast.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har liten instrumentpanel framför ratten och head-up-display.

√ Garantierna är: nybil sex år eller 15 000 mil, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 20 000 mil.

√ Priset för BYD Dolphin är för Active 359 900 kronor, Boost 374 900 kronor, Comfort 399 900 kronor och Design 429 900 kronor. Det mesta ingår i respektive version; tillvalen är få.

Svenska Dagbladet nämner följande specifika konkurrenter till BYD Dolphin: Volkswagen ID.3, ”Pris: 445 000 kronor. Räckvidd: 43 mil. Hästkrafter: 204”; Volvo EX30, ”Pris: 430 000 kronor. Räckvidd: 34,4 mil. Hästkrafter: 272.” Den nämner också kinesiska MG och Ora,

I sammanställningen nedan utgår jag från BYD Dolphin Design, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ sex års nybilsgaranti
+ bra pris och villkor för leasing
+ litet och koboltfritt LFP-batteri
+ trygga köregenskaper
+ bra chassi
+ ”känns större på vägen än den är”
+ rymlig
+ stor och vridbar pekskärm
+ går att trådlöst använda Apple Carplay och Android Auto
+ har ström till extern enhet, batteribank, V2L
+ gott om plats i baksätet med generös takhöjd
+ mycket hög säkerhet med högsta betyg i krocktest
+ elektrisk justering av stolarna
+ sätesvärme
+ rattvärme
+ luftvärmepump
+ panoramaglastak
+ bra bagageutrymme

På minussidan:
– dålig acceleration, svag motor
– marginell skillnad på olika körlägen
– rundade knappar till växelväljaren är svåra att manövrera
– aggressiv filhållning som gör ”att man helst stänger av den helt”
– långsam snabbladdning
– dåligt infotainmentsystem
– dåligt navigationssystem
– enerverande plingljud vid högre än tillåten hastighet
– dålig bromskraftsåtervinning
– oklart andrahandsvärde
– opraktiskt handtag till bagageluckan

BYD Dolphin Design får 25 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 16 december 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: BYD

Artikeln publicerad 16 december 2023