BMW iX1 xDrive30 otillräcklig

Tyska BMW är duktig på kompakta suvar, numera även eldrivna sådana, som ger kunden ett prestigemärke till rimligt lågt pris. BMW iX1 är en sådan suv, även om den har brister.

BMW iX1 är första elbilen i företagets X1-serie. Den bygger på en kombinationsplattform, som elbilen alltså delar med BMW:s fossilbilskollegor. BMW iX1 är en konvertering av X1, som redan finns i bensin-, diesel- och laddhybridsutförande.

BMW iX1 är en äkta suv: den har kraftfull motor, fyrhjulsdrift, hög markfrigång och möjlighet till dragkrok. Dock är dragvikten relativt låg (1 200 kilogram) och räckvidden dålig (43 mil).

Bilen finns i flera BMW iX1-varianter: xDrive30, xDrive40, xDrive50 och xDrive60.

Jag har haft många artiklar om BMW:s elbilar på Jörgensval.se: BMW i5 mycket bra val (10 november 2023), BMW i5 2024 mycket bra elbil (3 oktober er 2023), BMW iX1 bra kompaktsuv (30 juli 2023), BMW iX1 med högt betyg (18 mars 2023), BMW iX1 xDrive30 (28 februari 2023), BMW iX40 mycket bra elbil (15 februari 2023), BMW iX M60 mycket bra men dyr elbil (27 november 2022), BMW i7 fulländad men dyr (18 november 2022), Bra BMW trots fossil grund om i4 M50 (28 januari 2022), BMW i4 slår Tesla 3 (3 december 2021), ”BMW chockerande bra elbil” om iX 40 (16 november 2021), ”Brutal BMW med komfort” om iX xDrive 50 (22 oktober 2021), ”BMW höjer ribban för elbilar” om BMW iX (15 oktober 2021) och BMW – Rolls Royce på tyska om iX 50 (10 oktober 2021).

Gröna Mobilister har testat BMW iX1 xDrive30 och ger den inte något bra omdöme. Gröna Mobilister summerar i artikeln: ”Konverteringen är för oambitiös, och jämförelsen med konkurrenter som byggt sina elbilar från grunden utfaller till iX1:s nackdel.”

Här är fakta om BMW iX1 xDrive30:

√ Bilen är en suv.

√ Bilen har fyrhjulsdrift, motor på 313 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 494 newtonmeter, Nm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har högsta betyg (fem) i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är 130 kilowatt, kW; ska ladda 10–80 procent på 29 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW med tillval på 22 kW. Bilen har, vad vi förstår, inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, det vill säga leverera ström till nätet, V2G.

√ Batteriets storlek är 66,5 kilowattimmar, kWh, brutto och 64,7 kWh netto.

√ Förbrukningen är 1,7 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 43 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,6 sekunder.

√ Toppfarten är 180 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 2 085 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 490 liter, med nedfällda baksäten 1 495 liter. Bilen har utrymme under durken. Den har inte bagageutrymme under huven (frunk).

√ BMW iX1 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 1 200 kilogram. Den kan ta taklast på 75 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA). Bilen har instrumentpanel framför ratten och som tillval vindrutevisning (head-up-display).

√ Garantierna är: nybil två år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack tre år samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för BMW iX1 xDrive30 är från 640 500 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning finns många tillvalspaket, som gör bilen betydligt dyrare.

Gröna Mobilister nämner fyra specifika konkurrenter: Audi Q4 e-tron, ”Lik BMW:n i sin utformning; en smaksak”; Volvo XC40, ”Trängre, hög förbrukning, snabb”; Polestar 2, ”Samma teknik som Volvon, helt annat utförande”; Tesla Model Y, ”Rymligare, snålare, snabbare”.

I sammanställningen nedan utgår jag från BMW iX1 xDrive30, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög invändig kvalitet
+ hög byggkvalitet
+ ljus och luftig kupé med tillval av stort glastak
+ rymligt baksäte
+ fin elmotor
+ goda prestanda
+ stor för att vara liten suv
+ delbart baksäte
+ platt golv vid fällda baksäten
+ utrymme under bagageutrymmets golv
+ acceptabel dragvikt på 1 200 kilogram
+ helautomatisk dragkrok som fälls ut med en knapp i bakluckan
+ röstkommando på svenska
+ sex körlägen
+ snabb acceleration, med 40 extra hästkrafter under tio sekunder
+ bra fyrhjulsdrift
+ snabb genom kurvorna ”men inte engagerande eller skojigt på traditionellt BMW-manér”
+ adaptiv fjädring
+ tyst
+ hög säkerhet i krocktest, med vingelvarnare, runtomsikt och högbyggd bil
+ förvärmning av batteriet
+ bra tillval för destinationsladdning på 22 kW

På minussidan:
– dyr
– långsam snabbladdning
– hög förbrukning
– kort räckvidd
– dålig bromskraftsåterföring
– stötig körning
– ”slår oskönt i potthål eller vägskarvar”
– ”oambitiös konvertering av X1”
– ingen dedikerad elbilsplattform
– ingen genomlastningslucka
– går inte att skjuta baksätet framåt-bakåt som i fossilvarianten
– inget bagageutrymme under huven (”frunk”)
– omöjligt stänga dörrarna utan hård smäll
– digitala reglagen fungerar inte bättre än hos konkurrenterna
– tre körlägena ”My Modes” tillför inte mycket
– ”inga som helst terrängambitioner”
– sämre med stora fälgar
– ”oväntat mycket brus tränger in från vägbana och vinden kring framruta och sidobackspeglar”
– tung eftersom den inte är bygd av lättviktsmaterial som glasfiber och aluminium

Gröna Mobiliser ger inga poäng i sina tester.

Testet publicerades på Gröna Mobilisters webbplats 21 september 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: BMW

Artikeln publicerad 26 december 2023