Volvo EX90 bra men dyr

Igår presenterade Volvo Cars sitt flaggskepp, suven Volvo EX90. Den ska ersätta fossilbilen Volvo XC90, som varit en stor succé. Volvo EX90 är i många avseenden en utmärkt elbil, men den är dyr och kommer inte till konsumenter förrän andra kvartalet 2024.

Bilvärldens ögon var i går riktade på lanseringen av Volvos första elbil byggd på den renodlade elbilsplattformen SPA2. Volvo EX90 delar den med Polestar 3 och kommande bilar inom de två syskonbiltillverkarna.

Blir Volvo EX90 en revolution? frågade jag i en artikel på Jörgensval.se den 27 september 2022. Jag ställde frågan mot bakgrund av om bilen på riktigt tar upp kampen med elbilarnas moder Tesla.

Nej, det gör det nog inte, men den tar upp kampen med de tyska premiummärkena Audi, BMW och Mercedes-Benz gällande elbilar. Den är också en utmärkt utveckling av Volvo som elbilsföretag.

Verkställande direktör Jim Rowan hävdar naturligtvis att Volvo EX90 är en revolution. Något annat vore tjänstefel.

Volvo EX90 har en avskalad skandinavisk design, som tilltalar många, inklusive mig, men inte alla.

Här är lite fakta om Volvo EX90 Twin Motor, som grundversionen heter:

Snabbladdningen är på 250 kilowatt (kW), växelströmsladdningen 11 kW.

Batteriets storlek är 107 kWh netto och räckvidden cirka 60 mil (uppskattad WLTP). Förbrukningen är 2,09 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 5,9 sekunder. Toppfarten är strypt till 180 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är med sju säten 310 liter, med nedfälld tredje sätesrad 655 liter och med nedfällda baksäten 1 915 liter.

Volvo EX90 har dragkrok med dragvikt 2 200 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem som adaptiv farthållare, filhållningsassistans, kollisionsvarnare, autobroms, interiörradar i kupén samt en ”säkerhetssköld” runt bilen bestående av laserradar (Lidar), fem ”vanliga” radarenheter, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer, som gör Volvo EX90 till en av världens säkraste bilar.

Bilen finns i två utföranden: en grundversion (Twin Motor) med 408 hästkrafter, räckvidd på 58,5 mil och acceleration från 0–100 klimeter per timme på 5,9 sekunder samt en mer kraftfull version (Twin Motor Performance) med 510 hästkrafter, räckvidd cirka 59 mil och acceleration 0–100 på 4,9 sekunder.

Volvo EX90 kommer i framtiden i fler och enklare modellutföranden. Detta ligger sannolikt cirka två år bort.

Priset för Volvo EX90 Twin Motor är från 1 085 000 kronor, med vinterdäck från 1 133 500 kr. Hyra är från 14 995 kronor per månad (tre år, totalt 3 000 mil). Om man vill ha olika tillägg ökar det redan höga grundpriset.

Vilka bilar konkurrerar Volvo EX90 med? Jag skulle i första hand säga Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes EQS, Tesla Model X och Model Y. Till detta kommer två kinesiska bilar som är sjusitsiga: Maxus Euniq 5 och BYD Tang. Ytterligare en är Kia EV9, som presenteras under våren 2022 och förväntas komma till Sverige under fjärde kvartalet 2022.

Det går att summera Volvo EX90 på olika sätt.

I sammanställningen nedan utgår jag från Volvo EX90 Twin Motor med fyrhjulsdrift, där jag summerar plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ fyrhjulsdrift
+ sju säten i standardutförande
+ säkerhet
+ räckvidd 58,5 mil
+ supersnabbladdning 250 kW, där man laddar 10–80 procent på 30 minuter
+ acceleration
+ dragkrok med dragvikt 2 200 kilogram
+ dubbelriktad laddning (vehicle-to-grid, V2G)
+ stöd för Plug & charge
+ headupdisplay
+ stor skärm
+ fjärruppdatering (OTA)
+ stort bagageutrymme, inklusive under främre huven (37 liter) och durken
+ strålkastarna
+ stöd för Plug & charge

På minussidan:
– pris
– leveransstart
– inget avtal med Tesla eller Ionity om supersnabbladdning
– tyngd (2 818 kilogram utan förare)
– inget tillval med växelströmsladdning på 22 kW

Jörgen Bengtson
Foto: Volvo Cars

Artikeln publicerad 10 november 2022