Citroën ë-C4 X ”pinsamt dålig”

Citroën har haft en trög start med elbilar. Nu finns en uppgradering av elbilen Citroën ë-C4, som fick relativt gott mottagande för cirka ett år sedan. Den nya bilen heter Citroën ë-C4 X, kallar sig suv och får tummen ner i första testet jag läser.

Dagens PS Högsta växeln har testat bilen och kallar den ”pinsamt dålig”. Sajten summerar: ”Egentligen är vilken annan elbil som helst för ungefär samma peng ett bättre köp.” Bilen får bottenbetyg.

Jag har tidigare skrivit om denna elbil i utförandet utan ”X”, Citroën med ”mjuk” elsuv (13 januari 2022) och Citroën utmanar Volkswagen (5 december 2021). Då testade Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter bilen, med betydligt högre betyg än Högsta växelns.

Citroën ë-C4 X bygger på samma elbilsplattform, som andra elbilar från franska PSA. Det gäller exempelvis Citroën ë-C4, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 och Peugeot e-2008, men Citroën ë-C4 X är större än Citroën ë-C4.

Den kallar sig suv, men saknar möjlighet till dragkrok, finns inte med fyrhjulsdrift, har ingen kraftig motor och har lucka av sedantyp.

Här är fakta om Citroën ë-C4 X.

Bilen har framhjulsdrift och motor på 136 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 100 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 7,4 kW med tillval för 11 kW.

Batteriets storlek är 45 kilowattimmar netto och 50 kWh brutto. Räckvidden är 36 mil (WLTP). Förbrukningen finns ingen uppgift om. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9,5 sekunder och toppfarten 150 km per timme.

Bagageutrymmet är 510 liter. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).

Bilen kan inte ha dragkrok.

Citroën ë-C4 X har många förarstödssystem.

Priset för Citroën ë-C4 X är från 534 990 kronor. För den som vill ha extrautrustning ökar priset.

Högsta växeln nämner en rad konkurrenter till Citroën ë-C4 X, som den tycker alla är bättre: Fisker Ocean, Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV, Nissan Leaf, Polestar 2, Tesla Model 3, Tesla Model Y och Volvo XC40 Recharge.

I sammanställningen nedan utgår jag från Citroën ë-C4 X med framhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bekväm
+ bra fjädring på jämn väg

På minussidan:
– dyr
– kort räckvidd
– usel körposition
– oanvändbart baksäte om man är längre än 178 cm
– långsam acceleration
– svåranvända bromsar
– oförutsägbar styrning
– finns inte med fyrhjulsdrift
– dålig fjädring på ojämn väg
– liten öppning till bagageutrymmet
– livsfarliga gångjärn för eventuell packning i bilen

Citroën ë-C4 X får 1,5 av 5 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens PS Högsta växeln 18 januari 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Citroën

Artikeln publicerad 2 februari 2023