Det går fort undan i elektrifieringen av lastbilsindustrin. För några år sedan fanns den knappt på kartan. Då pratade man föraktfullt om att batteridrivna lastbilar gick på sin höjd att transportera chipspåsar i. Nu vill AB Volvo klokt nog driva på elektrifieringen.

Lastbilsbranschen lägger i högsta växel i elektrifieringen, med AB Volvo i en ledande position.

Fordonsjätten ligger långt framme i batteri- och vätgasdrift – till skillnad från Volvo PV, mer känt som Volvo Cars.

”AB Volvo vill se snabbare elektrifiering i Europa”, är rubriken på en DN-intervju 21 juli 2021 med Volvo-chefen Martin Lundstedt.

Ett viktigt steg är att bygga ett laddnätverk för tunga fordon i Europa, som Volvo gör i samarbete med Daimler Truck och Traton Group. Lattnätverket ska erbjuda grön el. Nätverket kommer troligen att erbjuda laddning av tunga fordon med en högre kapacitet än dagens högsta på 350 kW.

– Det kan absolut bli fler kontinenter, säger Martin Lundstedt om planer på laddnätverk i andra delar i världen.

Jörgen Bengtson

Artikeln uppdaterad 4 oktober 2021