Här kommer en rapport om äventyret med vår Tesla Model Y LR, nu i form av resan från södra Spanien (Portmán) till södra Norrland (Långvind). Resan tog fyra dagar. Totalsträckan var den här gången längre än på nedresan eftersom vi dels gjorde en avstickare i Katalonien och dels körde över Stora Bältbron. Totalt blev det 394 mil fördelade på Portmán–Perpignan 88 mil, Perpignan–Wittlich 108 mil, Wittlich–Aabenraa 80 mil och Aabenraa–Långvind 118 mil.

Resan Långvind–Portmán tog också fyra dagar, men hade kortare körväg (382 mil), eftersom vi då tog färjan Rödby–Puttgarden. Trots denna skillnad blev klimatavtrycket det samma. I praktiken är klimatavtrycket dessutom lägre, eftersom all el i Norden som vi laddar med är helt förnybar, men framräkningen bygger på ”nordisk elmix”.

För den som vill läsa om nedresan, finns sex artiklar:
Med elbil till Sydspanien
Elbilsresa Hudiksvall–Sydspanien, dag 1
Elbilsresa Hudiksvall–Sydspanien, dag 2
Elbilsresa Hudiksvall–Sydspanien, dag 3
Elbilsresa Hudiksvall–Sydspanien, dag 4
Elbilsresa Hudiksvall–Sydspanien, dag 5

Vi startade hemresan i Portmán med nästan fulladdat batteri (98 procent) den 14 mars klockan 7.55. Sjutton laddningar senare anlände vi till Långvind med 16 procent kvar den 17 mars strax före midnatt.

Kartan från A Better Routeplanner visar vägen vi körde och var vi laddade, totalt 17 laddstationer, alla Tesla Supercharger. Siffrorna för laddtider stämmer inte alltid med faktiska laddtider, som ibland var längre och ibland kortare.

Den här gången försökte vi följa Teslas rekommenderade laddtider. Men i bland blev bilen mätt på elektroner tidigare än vi på mat, och då blev laddtiden något längre. Några gånger gick det snabbare att ladda än Tesla planerade för. Intressant är att den totala laddtiden var något kortare (18 minuter) på hemresan, trots att vi jämfört med nedresan hade174 kilometer längre resväg och två laddstopp mer.

Bilderna visar Jörgen Bengtson och Bodil Valero, en vän vi gjorde avstickare till i Katalonien; apelsiner som växer bredvid laddstationen i katalanska L’Altea; tyska medeltidsstaden Erfstadt, som låg inom kort gångavstånd från laddstationen samt laddstationen i danska Køge med adressen Dieselvej.

Vi har hållit en hastighet av ungefär 110 kilometer per timme på vägar med högre hastighet – de flesta kontinentala vägar har haft 130 som hastighetsgräns, i Tyskland långa sträckor med fri fart.

Vi har hållit konstant temperatur på cirka 20 grader i kupén. Det har betytt kyla i Spanien och södra Frankrike och värme (rattvärme, sätesvärme och kupévärme) under större delen av resan i norra Europa.

Klimatavtrycket är beräknad enligt www.klimatsmartsemester.se, där vi i en detaljerad uppdatering har räknat fram nya siffror för flyg och tåg, inklusive elbil från Långvind till Arlanda respektive Söderhamns järnvägsstation och fossilbil i Spanien från Alicante respektive Cartagena järnvägsstation till Portmán.

Här kommer våra hårdfakta om resan:

• Körsträcka: 3 939 kilometer
• Kilowattimmar: 770 kWh
• Genomsnittsförbrukning: 1,8 kWh per mil enligt färddatorn
• Laddstationer: 17 stycken
• Laddstationskö: noll tillfällen
Körtid: 44:23 timmar
• Laddtid: 8:58 timmar
• Kör- och laddtid: 53:21 timmar
Genomsnittshastighet: 89 kilometer per timme
• Klimatavtryck: 91,8 kilogram CO2 (nordisk respektive europeisk elmix) per person, jämfört med tåg 134,9 kg och flyg 464,9 kg CO2 per person
• El: 3 626 kronor
• Vägtullar och broavgifter: 1 390 kronor
• Övernattningar: 2 321 kronor (tre nätter utan frukost)
• Totalkostnad med övernattning: 3 663 kronor per person
• Totalkostnad utan övernattning: 2 508 kronor per person

Till sist några kommentarer och reflektioner kring resan.

Laddning
Laddpauserna har inte varit något som helst problem, varken tekniskt eller praktiskt. Alla laddare fungerade, det var inte heller fullt på någon laddstation, även om den minsta bara hade två laddpunkter.

Vi har gjort paus efter 2,5 till 3 timmar och då passat på att äta, fika, kolla e-post/nyheter och sträcka på benen.

Visst hade det varit ännu bättre att kunna köra upp till cirka fyra timmar mellan laddstoppen, men här är Teslas batteri för klent. Räckvidden (WLTP) är betydligt sämre än utlovat och sämre än vår förra elbil, Kia e-Niro, som hade fem mil kortare WLTP-räckvidd.

Det var inte heller problem med avstånd mellan laddstationerna. Det fanns hela tiden alternativ som låg närmare eller längre bort än den laddstation vi planerade för.

Till laddtiderna ska man också lägga ställtider – köra av huvudvägen, starta laddningen och köra tillbaka – som förlänger resan jämfört med fossilbil. Självklart tar själva laddningen längre tid än bensin- eller dieseltankning, men det var inget praktiskt problem.

Teslaladdstationssynpunkter
Dessa kommentarer gäller för Teslas laddstationer, som än så länge bara är öppna för Teslas bilar. För icke-Teslor hade resan till Sydspanien fortfarande varit möjlig, men den hade blivit mer komplicerad, krävt mer planering och större plånbok.

Med detta sagt, kommer här några önskemål rörande Teslas laddstationer:
1. man ska kunna köra in i laddfickan och inte behöva backa;
2. laddkabeln bör vara något längre;
3. det bör finns toalett och kafeteria/restaurang i anslutning till alla laddstationer;
4. vore trevligt med laddstationer i stadsmiljö och inte som nu nästan enbart i industri-, drivmedelsstations- och hotell-restaurangområden.

Sammantaget är Teslas laddnätverk suveränt: nära mellan snabbladdningsstationerna (SUC), fungerande stationer överallt, inga köer vid laddningar, alltid fungerande och problemfri laddning samt mycket enkelt att ladda.

Dagsetapper
Vi valde medvetet relativt ”korta” dagsetapper med den avslutande som var längre. Vi gjorde det av två skäl: för få tid till lite upplevelser längs vägen och för att komma fram till dagsmålet utan att vara slutkörda.

Vi har under resan besökt en vän i en bergsby i Katalonien, strosat runt i en medeltidsstad i hjärtat av Bourgogne, ätit trerättersmiddag på fransk restaurang, vandrat i tysk medeltidsstad och ätit middag vid havet i dansk småstad.

Det hade varit möjligt att köra sträckan på tre istället för fyra dagar. Men då hade det krävt längre dagsetapper, övernattning på boenden med laddning, mindre sömn samt inga utflykter och längre måltider längs vägen. Om man å andra sidan hade gjort resan på fler än fyra dagar, hade resan i sig blivit mer av en upplevelse.

Text och foto:
Jörgen Bengtson

Artikeln uppdaterad 21 mars 2022