Dag 5, 5 mars 2022: Hudiksvall–Portman: 382 mil

Här kommer en summering av äventyret med vår Tesla Model Y LR, som vi kört från södra Norrland (Långvind) till södra Spanien (Portman). Resan tog fyra dagar. Vi hade kunnat göra den på tre. Totalsträckan var 382 mil fördelade på: Hudiksvall–Køge (Danmark) 101 mil, Køge–Mënsbech (Luxemburg) 94 mil, Mënsbech–Perpignan (Frankrike) 101 mil och Perpignan–Portmán (Spanien) 87 mil. Vi startade i Långvind, Enånger, med fulladdat batteri och anlände i Portmán med 26 procent kvar.

Kartan visar vägen vi körde och var vi laddade – med undantag för två laddstationer i Sverige och en i Tyskland, som A Better Route Planner lade in utan att jag lyckats få bor dem. Totalt var vi på 15 laddstationer, varav Tesla stod för 14 supercharger. Siffrorna stämmer inte med faktiska laddtider.

Vi har hållit en hastighet av ungefär 110 kilometer per timme på vägar med högre hastighet – de flesta kontinentala vägar har haft 130 som hastighetsgräns, i Tyskland långa sträckor med fri fart. Vi har haft värme på (rattvärme, sätesvärme och cirka 20 graders kupévärme) under större delen av resan samt kyla i södra Frankrike och Spanien. Klimatavtrycket är beräknad enligt www.klimatsmartsemester.se.

Här kommer våra hårdfakta om resan:

Körsträcka: 3 819 kilometer
Kilowattimmar: 761 kWh
Genomsnittsförbrukning: cirka 1,7 kWh per mil enligt bilen
Laddstationer: 15 stycken
Laddstationskö: noll tillfällen
Laddtid: 9:16 timmar
Kör- och laddtid: 54:24 timmar
Klimatavtryck: 91 kg CO2 (nordisk respektive europeisk elmix), jämfört med tåg 360 och flyg 390 kg CO2
El: 2 928 kronor
Färja, vägtullar: 2 191 kronor
Övernattningar: 2 141 kronor (tre nätter utan frukost)
Totalkostnad: 3 709 kronor per person.

En fråga har jag inte svar på, men tar tacksam emot från den som har bättre underlag eller tankar:
miljöpåverkan (ej klimatavtryck)?

Till sist några kommentarer och reflektioner kring resan.

Laddning
Laddpauserna har inte varit något som helst problem, varken tekniskt eller praktiskt. Alla laddare fungerade, det var inte heller fullt på någon laddstation Vi har gjort paus efter 2,5 till 3 timmar och då passat på att promenera, vila, äta, fika, kolla e-post och nyheter.

Det var inte heller problem med avstånd mellan laddstationerna. Det fanns hela tiden alternativ som låg närmare eller längre bort än den laddstation vi planerade för. Till laddtiderna ska man också lägga ställtider: köra av huvudvägen, starta laddningen och köra tillbaka.

Självklart tar dock själva laddningen längre tid än bensin- eller dieseltankning, men det var inget praktiskt problem.

Teslaladdstationssynpunkter
Dessa kommentarer gäller för Teslas laddstationer, som än så länge bara är öppna för Teslas bilar. För icke-Teslor hade resan fortfarande varit möjlig, men den hade blivit betydligt mer komplicerad, krävt rejäl planering och större plånbok.

När detta är sagt, kommer några önskemål rörande Teslas laddstationer:
1. man ska kunna köra in i laddfickan och inte behöver backa;
2. laddkabbeln bör vara något längre;
3. det bör finns toalett och kafeteria/restaurang på alla laddstationer;
4. vore trevligt med laddstationer i stadsmiljö och inte som nu nästan enbart i industriområden, drivmedelsstationsområden och hotell-restaurangområden.

Sammantaget är Teslas laddnätverk suveränt: nära mellan snabbladdningsstationerna (SUC), fungerande stationer överallt, inga köer vid laddningar, alltid fungerande och problemfri laddning samt mycket enkelt att ladda. Det senare kräver en förklaring för den som inte kan Teslas laddnätverk: tryck på laddhandskens knapp så öppnas bilens laddport, sätt i laddhandsken så startar laddningen, få besked om laddningsstatus via Teslaappen, avsluta laddningen och sätt tillbaka laddhandsken. Debitering sker automatiskt till kreditkort man anmält.

Dagsetapper
Vi valde medvetet relativt ”korta” dagsetapper på cirka 100 mil. Vi gjorde det av två skäl: för få tid till lite upplevelser längs vägen och för att komma fram till målet utan att vara slutkörda.

Det hade varit möjligt att köra sträckan på tre istället för fyra dagar. Men då hade det krävt längre dagsetapper, övernattning på boenden med laddning samt större följsamhet till rekommenderade laddintervaller och -tider.

Jörgen Bengtson

Inlägget uppdaterat 7 mars 2022

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *