I slutet av april 2021 provkörde jag, som en av de första i Hälsingland, Škoda Enyaq iV 80. Škoda Enyaq får med beröm godkänt. Bilen är bättre än sitt syskon VW ID.4, som den delar elbilsplattform med.

I september kommer Škoda Enyaq iV med fyrhjulsdrift och 1 200 kilograms dragvikt.

Här är mina plus och minus, i en grov, fallande ordning (vissa delar är tillval och/eller kommer senare i år).

Plus:
+ bra räckvidd, bättre än syskonet VW ID.4
+ låg elförbrukning, 1,69 kWh per mil WLTP
+ prisvärd
+ bra kvalitet
+ bra bagageutrymme: 585/1 710 liter
+ hög komfortnivå med bra plats även i baksätet
+ stor, tydlig och lättstyrd bildskärm
+ bra säkerhetssystem+ värmepump som ger bra värme och kyla
+ rattvärme
+ bra kameror
+ glastak
+ ljudsystem
+ appstyrning
+ uppdatering över nätet (OTA)
+ tillgång till laddnätverket Ionity
+ tillräckligt långt bagageutrymme för att kunna sova i
+ tyst
+ parkering via app i mobilen
+ finurliga lösningar som infällt paraply i förardörren, isskrapa i bakluckan och spolarfunktion på backkameran
+ rabatt på sex procent för medlemmar i LRF

Minus:
– dragvikten låg för en SUV, 1 000 kilogram för testad bil och 1 200 kilogram för fyrhjulsdrivna som presenteras i sommar
– långsam snabbladdning, 50 kW (blir snart 130 kW som tillval)
– batteriet ska inte laddas till 100 procent
– inte plant bagageutrymme
– icke-intuitivt navigationssystem
– inget bagageutrymme fram (”frunk”)
– dålig bakåtsikt
– laddning baktill

Text och foto:
Jörgen Bengtson