Nya, helelektriska bilar i större SUV-segmentet finns det allt flera av. Värre är det med billiga elbilar. Här kommer dock kinesiska MG med en billig och kompetent elbil.

MG står historiskt för ”Morris Garage”, en brittiskt sportbil, vars märke kinesiska, statliga fordonsjätten SAIC köpte 2005.

Dagens industri testade MG ZS den 18 september 2021. Di redogör för intrycken på ett uppslag, med rubriken ”MG ZS första elbil är en genväg”; den syftar sannolikt på att bilen är byggd på konverterad bensinbilsplattform.

Bilen har 26 mils räckvidd WLTP. Den kostar 339 900 kr före miljöbonus, med tillägg 20 000 kr för högre utrustningsnivå Luxury.

Vad är fördelar och nackdelar, enligt Di? I min summering av Di-artikeln noterar jag följande plus och minus:

På plussidan
+ säker: högsta betyg i krocktest
+ pris: ”svårslaget pris”, ”riktigt fynd”
+ lågt leasingpris: 1 990 kr per månad för 1 000 mil
+ tar bort argumentet att elbilar är dyra+ rymlig kupé
+ bra bagageutrymme: 488 liter

På minussidan
– ingen renodlad elbilsplattform
– långsam snabbladdning: 50 kW
– långsam acceleration: 0–100 km/t på 8,2 sekunder
– relativt hög förbrukning för mindre elbil: 1,86 kWh per mil
– få möjlighet till inställningar
– bristande användarvänlighet
– bristande överskådlighet på skärmen
– svårt få upp laddluckan

MG ZS får 18 av 25 poäng i testet.

Min bedömning är att det är mycket elbil för pengarna och MG ZS representerar ett genombrott i kategorin billig elbil för under 300 000 kronor efter miljöbonus.

Jörgen Bengtson