Nio EL7 med frågetecken

Kineserna kommer starkt med elbilar, både enkla och lyxiga, både kompakta och stora suvar. Hur står sig de lyxiga och stora suvarna i konkurrens med suvar från premiummärken som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Polestar, Tesla och Volvo? Det varierar, blir nog ett summerande svar.

Ett kinesiskt bilmärke som verkligen satsar på lyx, innovation och stora suvar är Nio.

När den första Nio kom till Sverige, sedanen Nio ET7, började det riktigt illa: bilen fanns bara till dyr leasing. Fiaskot blev totalt – en registrerad bil. Nu kommer med suven Nio EL7, som har betydligt bättre förutsättningar.

Det som gör bilen riktigt spännande är affärsmodellen: möjlighet att byta batteri på fem minuter, att hyra istället för att köpa batteri, att uppgradera till större batteri, att se bilen i visningsrum som är mer av vardagsrum, kafé och lekområde än bilhall (”Nio-hubb” eller ”Nio space”), att köpa bil direkt från tillverkaren och att använda app som är mer livsstil än bilapp och säljer mycket mer än bilkontroll.

I flera testar presterar dock Nio EL7 dåligt i pris och ekonomi. Men den får också högt betyg hos en del.

Jag har skrivit flera artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Svenska Dagbladet har testat Nio EL7 och säger i rubriken: ”Lyxig nykomling med frågetecken”. Betyget är långtifrån ”bäst-i-test”.

Här är lite fakta om Nio EL7:

Bilen har fyrhjulsdrift och motor på 653 hästkrafter (finns även uppgift om 643 och 650).

Snabbladdningen är på 140 kilowatt (kW) och växelströmsladdningen på 11 kW.

Batteriets storlek är 92 kilowattimmar netto och 100 kWh brutto; bilen finns även med 71/75 kWh-batteri; möjlighet finns till batteribyte. Räckvidden är 51 mil (WLTP). Förbrukningen är från 1,79 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,9 sekunder. Toppfarten är 200 kilometer per timme.

Bagageutrymmet är på 570 (finns även uppgift om 658 och 685 liter), med nedfällda baksäten 1 545 liter. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

Nio EL7 har möjlighet till dragkrok, med dragvikt på 2 000 kilogram.

Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

Priset för Nio EL7 med 100 kWh-batteri är från 1 079 000 kronor och med 75-kWh-batteriet från 969 000 kronor; vid batterihyra är priset lägre, men då tillkommer månadshyra, till exempel 839 000 kronor för 75 kwh-batteribilen och 1 799 kronor per månad för batteriet. För den som vill ha ytterligare utrustning finns några få tillvalspaket.

Vilka bilar konkurrerar Nio EL7 med? SvD nämner två bilar: Audi Q8 e-tron 55 och BMW iX 50.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio EL7, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ hög komfort
+ lyxig, sober och ljus interiör
+ hög motorstyrka
+ hög kvalitet
+ mycket snabb acceleration
+ ergonomisk och prydlig förarmiljö
+ växelspaken är snygg, har bra placering och funktion
+ tyst kupé
+ trygg bil
+ bra sikt
+ luftfjädring
+ batteribyte på särskilda stationer
+ bra, lagom stora och grafiskt tilltalande bildskärmar
+ head-up-display
+ stark Nio-gemenskap
+ stilsäker design
+ trevlig familjebil

På minussidan:
– högt pris
– väldigt direkt gasrespons i sportläge
– luftfjädring väl hård
– styrningen
– ingen röstassistans på svenska
– relativt dålig räckvidd
– få batteribytesstationer
– långsam snabbladdning
– osäkert andrhandsvärde

Nio EL7 får 22 av 36 poäng i testet.

Testet publicerades i Svenska Dagbladet 25 mars 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Artikeln publicerad 25 mars 2023