Nio ET7 utmanar Tesla S

Nio är en av de mest intressanta elbilsutmanarna från Kina. Den tar sikte på Tesla och europeiska premiummärken. Kanske är det det senare som förklarar det höga priset. Nio ET7, som denna artikel handlar om, är en direkt utmanare till Tesla Model S.

Nio är första elbil efter Tesla att sälja ett helt ekosystem runt bilen. Nio har batteribytesstationer, möjlighet att växla till större eller mindre batteri (batterier finns på 75 kilowattimmar, 100 kWh och snart 150 kWh), snabbladdningsstationer, visningsrum (Niohus) med kafé, barnpassning, bilhantering med mera och en app som är mer livsstil med lockande varor än bilapp.

Nio har tre modeller på en begränsad europeisk marknad, där den kom till Norge 2021 och nu finns i bland annat Sverige. Nio positionerar sig mot Tesla – Tesla Model S i form av sedanen Nio ET7, Tesla Model Y i form av suven Nio EL7 och Tesla Model 3 i form av sedanen Nio ET5 – och europeiska lyxbilar.

I Sverige har Nio batteribytesstationer på snart sju platser: Varberg, Mantorp, Kungälv, Mariestad, Enköping, Stockholm (mitten av augusti) och Arlandastad (september). Globalt har Nio över 1 500 batteribytesstationer. Det går också att supersnabbladda på dessa batteribytesstationer. Nya stationer erbjuder en snabbladdning på upp till 500 kW, vilket är högre än gällande CCS-standard på strax över 350 kW, även om dagens Nio bara tar emot 130 kW.

Jag har skrivit många artiklar om Nio på Jörgensval.se: Nio ET5 bra med dyr (1 juli 2023), Nio ET5 bra men dyr elbil (20 maj 2023), Kinesiska Nio ET5 bra men dyr (28 april 2023), Nio EL7 med frågetecken (25 mars 2023), Nio EL7 laddar på fem minuter (3 mars 2023), Nio ET7 bra men dyr (29 januari 2023), Nio ET7 inte konkurrenskraftig (29 november 2022), Nio ET7 bra bil – går inte att köpa (29 oktober 2022), ET7 – bra kines utan möjlighet till köp (24 oktober 2022), ”Hajpat Kinamärke intar Europa” (20 november 2021) och Nio ändrar spelplanen (13 november 2021).

Sajten Gröna Mobilister har testat Nio ET7. Sajten gör ett försiktigt tummen upp för bilen. Sajten skriver bland annat: ”Förbättrar de körupplevelsen med en uppdatering, får Nio nio av tio möjliga”, vilket torde placera den i kategorin ”bäst-i-test”.

De två tidningar/sajter som vi läst och som har testat Nio ET7, ger den sämre betyg: i Dagens Nyheter 18 av 25 poäng och i Dagens PS Högsta växeln motsvarande 10 av 25 poäng (2 av 5).

Här är fakta om sedanen Nio ET7 med 100 kW-batteri:

√ Bilen har fyrhjulsdrift med motor på 653 hästkrafter (hk), varav 245 hk fram och 408 hk bak, samt vridmoment på 840 newtonmeter (Nm), varav 350 Nm fram och 500 Nm bak.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är mycket hög. Bilen har fått högsta betyg i Euro NCAP (fem poäng).

√ Snabbladdningen är på 130 kilowatt (kW); batteribyte tar fem minuter. Växelströmsladdningen är på 11 kW.

√ Bilen har ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 90 kilowattimmar (kWh) netto och 100 kWh brutto. Finns även med mindre batteri, 65/75 kWh. Bilen ska också komma med ett större batteri, 150 kWh.

√ Förbrukningen är 2,18 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 58 mil WLTP (kortare räckvidd för 75 kWh-batteriet).

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 3,8 sekunder.

√ Toppfarten är 200 kilometer per timme.

√ Vikten är 2 280 kilogram.

√ Bagageutrymmet är på 363 liter, baksätet går inte att fälla. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har möjlighet till dragkrok, med dragvikt 2 000 kilogram, men inte taklast.

√ Bilen har många förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA), head-up display och skärm framför ratten.

√ Garantierna är: nybil fem år eller 15 000 mil, vagnskada noll år, rostskydd oklart, lack oklar samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Nio ET7 är från 799 000 kronor – utan batteri. Batteriköp respektive batterihyra kostar för 75 kWh 130 000 kronor respektive 1 799 kronor per månad, för 100 kWh 240 000 kronor respektive 2 999 kronor per månad.

Sajten Gröna Mobilister nämner sex konkurrenter till Nio ET7: Audi GT e-tron, ”Snäppet mer praktisk än Taycan, inte i närheten av Nios utrymmen”; Mercedes EQS, ”Ultralyx, ultrakomfort, ultrahög prislapp”; Nio EL7, ”Samma teknik, två decimeter högre och lika mycket kortare”; Nio ET5, ”Billigare, mindre, tänk Tesla 3 fast Nio”; Porsche Taycan, ”Inte dyrare i basversion, och du får en Porsche – men inte Nios utrymmen”; Tesla S, ”Närmaste förebilden, bättre laddnätverk, inget batteribyte, börjar kännas gammal”.

I sammanställningen nedan utgår jag från Nio ET7 med 100 kW-batteri, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ batteribyte, ”måtte de slå igenom”
+ flexibla priser för köp eller hyra
+ stora och lyxiga innerutrymmen
+ hög komfort
+ mycket hög säkerhet
+ lågt luftmotstånd
+ ramlösa dörrar
+ mycket stort glastak
+ imponerande ljudisolering
+ mycket bra musikanläggning
+ värmepump som sparar el och ökar räckvidden
+ skärm framför ratten
+ head-up-display
+ stolar med värme och ventilation (ej mittsätet bak)
+ egen klimatanläggning för baksätet
+ genomlastningslucka
+ dragvikt 2 000 kilogram
+ uppdatering över nätet (OTA)
+ bra olika körlägen
+ rimligt låg förbrukning
+ möjlighet att skräddarsy bilen med olika batteristorlekar och batterihyra/köp
+ relativt billig

På minussidan:
– långsam snabbladdning
– dåliga körhjälpsfunktioner
– litet och opraktiskt bagageutrymme (”brevlådeinkast”)
– få batteribytesstationer, hittills bara i Sydsverige
– många funktioner via ologiska undermenyer
– ännu ingen svensk röststyrning
– bakre mittplatsen har låg takhöjd
– inget bagageutrymme under huven
– ingen möjlighet till taklast
– inget handskfack fram, inga fickor på framstolarnas baksida
– dåligt fungerande adaptiv farthållare
– ofta förekommande och obegripliga varningsljud
– inga spakar bakom ratten för bromskraftsåterföring
– inget enpedalsläge
– långsam snabbladdning och destinationsladdning
– dålig placering av ladduttag (vänster bak)

Gröna Mobilister ger inga betyg i sina tester.

Testet publicerades på sajten Gröna Mobilister den 30 juni 2023.

Jörgen Bengtson
Foto: Nio

Artikeln publicerad 12 augusti 2023