Maxus Euniq 6 dåligt val

Maxus är ett av flera bilmärken från Kina att börja lägga på minnet. Maxus Euniq 6 lanserar sig som suv, men är det inte.

Vi har på jorgensval.se skrivit en artikel om Maxus Euniq 6, Euniq6 okänd kinesisk suv (25 september 2022).

Bristerna i Maxus Euniq 6 är tydliga: ingen fyrhjulsdrift och minimal släpvagnsdragvikt trots att den kallar sig suv, långsam snabbladdning, kort räckvidd och ingen värmepump.

Maxus är ett nytt bilmärke, en nykomling och än så länge knappast någon utmanare till traditionella, ickekinesiska biltillverkare. Dock har den bra uppbackning: Tillverkare är statliga SAIC, Kinas största bilproducent. SAIC bygger nära sju miljoner bilar per år, främst åt Volkswagengruppen och General Motors, men också åt MG (som SAIC äger) och Roewe. 

Dagens Nyheter har testat bilen och tycker den är dålig. ”Det ligger något gammalsovjetiskt över hela upplevelsen”, summerar DN. Maxus Euniq 6 får sämre betyg än en annan mellanklass-suv från Kina, Aiways U5 Premium. Maxus Euniq 6 ligger därmed långt efter de amerikanska, europeiska, koreanska och japanska elbilarna.

Här är fakta om Maxus Euniq 6.

Bilen har framhjulsdrift och motor på 177 hästkrafter.

Snabbladdningen är på 70 kilowatt (kW), växelströmsladdningen på 7,2 kW enfas.

Batteriets storlek är 70 kilowattimmar netto och cirka 70 kWh brutto. Räckvidden är 35,4 mil (WLTP). Förbrukningen är 2,15 kWh per mil. Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 9,5 sekunder och toppfarten 160 km per timme.

Bagageutrymmet är 754 liter, med nedfällda baksäten 1 545 liter. Bilen har inget bagageutrymme fram (frunk).

Bilen kan ha dragkrok, med dragvikt 400 kilogram.

Maxus Euniq 6 har ett begränsat antal förarstödssystem.

Priset för Maxus Euniq 6 är 529 900 kronor. För den som vill ha ytterligare utrustning ökar priset.

DN nämner tre konkurrenter till Maxus Euniq 6: Aiways U5, MG ZS EV och MG Marvel R.

I sammanställningen nedan utgår jag från Maxus Euniq 6 med framhjulsdrift, som testet omfattar, där jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ rejäla utrymmen
+ snålare än officiell WLTP
+ ”lagom batteristorlek”
+ stort bagageutrymme
+ snygg yttre formgivning
+ stark trådlöst mobilladdare

På minussidan:
– relativt dyr
– dålig justering av ratt och förarstol
– tråkig styrning
– dålig filhållningsassistens
– medelmåttig inre formgivning
– långsam
– dåliga köregenskaper
– dålig säkerhet
– dålig komfort
– högt väg- och vindbrus
– dålig långsamladdning och snabbladdning
– dåliga bromsar
– dålig i älgtest
– låg släpvagnsdragvikt

Maxus Euniq 6 får 12 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 28 januari 2023 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Maxus

Artikeln publicerad 28 januari 2023