Kinesiska elbilar börjar dominera rikstidningarnas biltester. Dagens industris senaste test är en helt ny elbil från Kina, Aiways. Den får inte särskilt högt betyg men visar på en ökad kinesisk närvaro på den europeiska elbilsmarknaden.

Di ser inte Aiways U5 som den stora kinesiska utmanaren men varnar för den kinesiska anstormningen: ”de kinesiska märkena kommer att kapa åt sig delar av kakan och någon får nöja sig med färre smulor på fatet.” Lägg till detta att Aiways bara funnits i fem år och är uppbackad av teknikjätten Tencent och batterijätten CATL, så blir konkurrensen tydligare. I detta perspektiv får Aiways elbilen Tesla att framstå som gammal i gården.

Di ser tre huvudkonkurrenter till Aiways U5 – MG Marvel R, VW ID.4 och Kia e-Niro – där den bedömer alla tre som ett bättre köp. Di säger om Aiways U5: ”Inte tillräckligt för att locka till ett nytt märke.”

Aiways U5 lanserar sig som en suv i mellanklassen och går också att få med dragkrok på 1 500 kilogram. Den har räckvidd på 41 mil, som ligger efter VW ID.4 och Kia e-Niro. En klar nackdel för en modell som kallar sig suv, är att den bara finns med framhjulsdrift och alltså inte fyrhjulsdrift, något testet inte tar upp. En annan nackdel är snabbladdningen på bara 90 kW, som Di inte ser som problem.

Bagageutrymme är på 432 liter, med nedfällda baksäten 1 555 liter.

Priset för Aiways U5 är från 430 000 kronor före miljöpremien på 70 000 kronor med privatleasing från 3 900 kronor per månad.

I sammanställningen nedan utgår jag från Aiways U5 med tilläggspaket (totalpris 470 000 kronor), som testet omfattar, där jag summerar min tolkning av reporterns plus och minus:

På plussidan:
+ billig
+ rymlig kupé
+ bra säkerhetsutrustning
+ rimlig ljudnivå i kupén
+ bra materialval
+ starka teknikbolag bakom (Tencent och CATL)
+ bagageutrymme fram (frunk)

På minussidan:
– räckvidd 41 mil WLTP
– ingen värmepump
– ingen navigator
– elmotorvinande oljud

Aiways U5 får 15 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens industri 29 januari 2022.

Det finns 2022 fyra helelektriska suvbilar att välja mellan, för den som inte vill betala tre kvarts miljon kronor eller mer för en elbil och få elbil med fyrhjulsdrift, rejält drag (1 500 kg eller mer), stort bagageutrymme och supersnabbladdning på 200 kW eller högre: BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6 och Tesla Model Y.

Till detta kan man lägga bilar för knappt eller drygt en miljon kronor, däribland Audi e-tron, BMW iX xDrive 40, BMW xDrive 50 samt Tesla Model X. Sedan finns ”billiga” suvar som MG Marvel R Performance AWD och något dyrare som Audi Q4 e-tron Sportback 50 quattro, Nio ES8, Škoda Enyaq iV 80x och Volkswagen ID.4, som dock alla har dragvikt under 1 500 kilogram och/eller saknar supersnabbladdning. Till detta kommer Volvo XC40, Volvo C40, Polestar 2 och Ford Mustang Mach-e, som många också räknar in i suvsegmentet. Utöver dessa finns små fyrhjulsdrivna bilar med litet bagageutrymme, utan dragkrok och utan supersnabbladdning som Fiat 500e.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 30 januari 2022