Tesla i laddnätverksövertag

E-Center utanför Söderhamn får före årets slut Hälsinglands andra laddstation (supercharger) för Teslas elbilar. Liksom den i Hudiksvall, blir det supersnabbladdning upp till 250 kW. Därmed blir det än lättare att snabbladda sin elbil – om den är en Tesla – för färd längs Östersjökusten från Stockholm och norrut.

Sedan tidigare har Tesla snabbladdstationer i Stockholm (Sollentuna), Uppsala, Gävle, Hudiksvall, Sundsvall (får en andra laddstation i sommar), Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå (Töre). För Teslabilar som kan ta emot högst snabbladdning, kommer man att kunna ladda tolv mils räckvidd på fem minuter.

Placeringen av laddstationen på E-Center blir på östra sidan av parkeringen, i anslutning till den nya Rustabutiken.

Tesla har många styrkor som elbil. Frågan är om inte den allra största styrkan är laddnätverket. Tesla har i dag fyrtiotalet supersnabbladdstationer i Sverige och har ytterligare 21 under byggnation 2021. Befintliga är markerade i rött och under byggnation i grått. Uppgifterna är från den 5 juni 2021.

Till detta kommer destinationsladdare (”långsamladdare”), där STF Hudiksvall Kungsgården Långvind tidigt fick Hälsinglands första för Teslabilar.

Närmaste konkurrent i snabbladdning är Ionity, som välkomnar alla typer av fordon med CCS-kontakt. Ionity har 22 laddstationer i Sverige, varav ingen norr om Östersund. Endast en är under byggnation 2021.

Det betyder att Tesla under 2021 bygger lika många laddstationer, som Ionity totalt har i Sverige. Ionitys enda övertag är att laddstationerna är på 350 kW och inte 250 kW som Teslas. Sannolikt planerar Ionity för fler laddstationer, men det är inget som det går att få besked om. Jag vet, för jag har försökt många gånger.

Jörgen Bengtson

Artikeln publicerad 5 juni 2021
Uppdaterad 18 oktober 2021