Opel Corsa halvbra elbil

Opel kom 2017 med en mycket kompetent elbil, Opel Ampera-e. Men sedan sålde General Motors (GM) Opel till franska PSA-gruppen – och Opel Ampera-e gick i graven. Ny har Opel presenterat en ny elbil, Opel Corsa GS Electric. Dagens Nyheter har testat den och är inte imponerad.

Opel Corsa tillhör Europas verkliga storsäljare. Sedan starten 1982 har Opel sålt sex generationer Corsa, som ersatte den historiska bilen Opel Kadett. Konkurrenter är bilar som Peugeot 208, Ford Fiesta, Renault Clio och Toyota Yaris.

Opel planerar att erbjuda helt eldriven varianter av alla sina modeller, från Corsa som resan är på marknaden till exempelvis modellerna Grandland och Crossland. Från 2025 ska alla nya Opelbilar ha enbart elmotorer och batterier. Opel Corsa bygger på Stellantis nya elbilsplattform.

Dagens Nyheter har testat Opel Corsa GS Electric. Den ger bilen ett mediokert betyg, 16 av 25 poäng. Den får inte högsta betyg (fem poäng) i någon kategori, näst högsta betyg (fyra poäng) i enbart miljö samt medelbetyg (tre poäng) i köregenskaper, säkerhet, komfort och ekonomi.

DN summerar i rubriken, ”Opel bjuder på trevlig körning – men ett trångt baksäte”. DN konstaterar att Opel fortsätter att vara Opel även om den fått ett batteripaket i botten.

Jag har skrivit två artiklar om Opels elbilar på Jörgensval.se: Opel Astra Electric bra elbil (18 oktober 2023) och Hygglig Opel Astra Electric (7 oktober 2023).

Här är fakta om Opel Corsa GS Electric.

√ Bilen är en halvkombi.

√ Bilen har framhjulsdrift, motor på 156 hästkrafter, hk, samt vridmoment på 260 newtonmeter, Mm.

√ Bilen har två sätesrader med totalt fem sittplatser.

√ Säkerheten är hög. Den har dock bara fått näst högsta betyg (fyra poäng) i Euro NCAP.

√ Snabbladdningen är 100 kilowatt (kW); den laddar från 10 till 80 procent på 30 minuter. Växelströmsladdningen är 11 kW. Bilen har inte Plug & charge.

√ Bilen har inte ström till extern enhet, batteribank, V2L. Den har inte möjlighet till dubbelriktad laddning, V2G.

√ Batteriets storlek är 51 kilowattimmar, kWh, brutto och 48,1 kWh netto.

√ Förbrukningen vid blandad körning är 1,46 kWh per mil WLTP.

√ Räckvidden är 40 mil WLTP.

√ Accelerationen 0–100 kilometer per timme är 8,1 sekunder.

√ Toppfarten är 150 kilometer per timme.

√ Tjänstevikten är 1 614 kilogram.

√ Bagageutrymmet är 309 liter, med nedfällda baksäten 1 081 liter. Bilen har, vad vi vet, inget utrymme under durken. Bilen har inget bagageutrymme under huven (frunk).

√ Bilen har inte möjlighet till dragkrok. Den kan ta taklast på 70 kilogram.

√ Bilen har mängder av förarstödssystem. Bilen har nätuppdatering (OTA).

√ Bilen har instrumentpanel framför ratten men ingen vindrutevisning (head-up-display).

√ Bilen har Apple carplay och Android auto.

√ Garantierna är: nybil tre år, vagnskada tre år, rostskydd tolv år, lack oklart samt batteri åtta år eller 16 000 mil.

√ Priset för Opel Corsa GS Electric är från 489 900 kronor. Det finns tillval, som gör bilen dyrare.

DN nämner inte uttryckligen några konkurrenter till Opel Corsa GS Electric men nämner i förbifarten koncernsyskonen Fiat 600 och Jeep Avenger.

I sammanställningen nedan utgår jag från Opel Corsa GS Electric, som testet omfattar. Jag summerar vad jag uppfattar som biltestarens plus och minus med bilen.

På plussidan:
+ bra runtomsikt
+ tyst
+ bättre teknik än tidigare Opelbilar, med uppdaterad drivlina och något kraftigare motor
+ stabil, avslappnad och enkel körning
+ låg energiförbrukning
+ vätskekylt batteri och värmepump
+ nätuppdatering (OTA)
+ trådlös laddning av mobiler
+ Apple CarPlay
+ flera USB C-uttag
+ växelväljare med olika styrka på bromskraftsåterföring
+ tre körlägen med tydliga effektskillnader
+ knapp bredvid växelväljaren för aktiv fil­körningsassistent
+ stolar med massage och värme
+ direkt styrning
+ delbart baksäte
+ acceptabel räckvidd

På minussidan:
– trångt baksäte
– litet bagageutrymme
– hög lasttröskel och ingen genomlastningslucka
– styrningen saknar lite kontakt med vägbanan
– styvt chassi

Opel Corsa GS Electric får 16 av 25 poäng i testet.

Testet publicerades i Dagens Nyheter 13 januari 2024 (bakom betalvägg).

Jörgen Bengtson
Foto: Opel

Artikeln publicerad 14 januari 2024